דף הבית / אקטואליה / טראמפ מעניק לעולם שיעור מאלף במנהיגות

טראמפ מעניק לעולם שיעור מאלף במנהיגות

טראמפ מעניק לעולם שיעור מאלף במנהיגות וביחסים בינלאומיים. פסגת השלום ההיסטורית שצפויה להתקיים בינו לבין הרודן הצפון-קוריאני קים ג'ונג-און, עשויה להיות דוגמה מכוננת לגישה חדשה עבור הקהילה הבינלאומית.

כפי שכתבתי לא פעם, טראמפ הוא איש עסקים ממולח; הוא אינו עוד מדינאי שבא מהעולם העסקי, אלא הוא מכניס את העולם העסקי לתוך המדינה. באמצעותה הוא מנסה לממש את חזונו ו"להחזיר את אמריקה לגדולתה".

מנהיגים קודמים, דוגמת , בוש ואובמה, גיששו בעבר בניסיון לכונן יחסים עם צפון קוריאה – אך מעולם לא התקיימה פגישה. טראמפ, כהרגלו בקודש, הפתיע רבים כשנעתר בחיוב להזמנתה של צפון קוריאה, ולא היסס לרגע להיפגש עם מנהיגה. אין ספק כי מתחת לפני השטח ניהל הבית הלבן מערכת יחסים עם פיונגיאנג, והפגישה היא תוצאה ישירה של המאמצים שביצעו אנשי טראמפ.

חרף ההקנטות והגידופים בין שני המנהיגים בחודשים האחרונים – שני בריונים שהזינו את כלי התקשורת שרק העצימה את היריבות – מתגבש פתאום מפגש מכונן שרק מדגיש עד כמה מדיניות טראמפ אינה שטחית.

התקשורת הייתה האחרונה לפרש אותו נכון. הפרשנים והעיתונאים אינם יודעים כיצד לעכל את מהלכיו התזזיתיים של טראמפ. בעשרות השנים האחרונות הם הורגלו לאורח-חיים מוכר: נשיא אמריקני מחויט שאומר את הדברים הנכונים בזמן הנכון; פוליטיקאי שמשתדל להיות רהוט וצפוי ללא יוצא מן הכלל. טראמפ אינו עשוי מהחומרים האלה. גישתו המעשית להשגת תוצאות מועילות לאמריקה היא שמכלכלת את צעדיו. לכן פחות אכפת לו מה יאמרו או יכתבו עליו. הוא כמו יזם ששואף ליישם בהצלחה את היעדים שהציב לעצמו. וכשפוליטיקה ועסקים חוברים יחדיו אין פרות קדושות ואין משרות קדושות, מה שמסביר את קצב השינויים המסחרר שקורה בבית הלבן.

מיום ליום העולם צועד לעבר קשר גלובלי-אינטגרלי הדוק. בין אם נרצה או לא, הדרך לשם מחייבת יצירת יסוד התקשרות חדש בין בני אדם ובין מדינות. הגישה העסקית-מעשית של טראמפ מסייעת לקהילה הבינלאומית להתנער מאידאולוגיות ריקות שדבקו בה לאורך השנים ומתרבות של "תקינות פוליטית" שמעוותת את המציאות. גישתו הבריאה מקבעת מחדש יחסי תן-קח רציונליים: כל אחד מבין בקלות מה מגיע לו לקבל ומה עליו לתת בתמורה. להטמעה של גישה זו טראמפ תורם רבות.

ובכל זאת, מה יניע את חצי האי הקוריאני להגיע לפסגה ההיסטורית? מה בכלל יגרום למעצמה לאי-התגרענות? לשליט הצעיר, "איש הרקטות הקטן" כפי שטראמפ כינה אותו בלעג בעבר, חשבון רציונלי פשוט ומסקנה ברורה: הפעלת פצצת אטום רק תחסל אותו; שכניו בדרום קוריאה בקדמת הטכנולוגיה העולמית, והציבור הצפון-קוריאני רעב ללחם, לכן עיצומים נגדו ממש לא יועילו; במילים אחרות, לפני ומאחורי הקלעים, עוזר טראמפ לקים לחשוב בגישה מעשית ולפתוח דף חדש ומפויס. ימים יגידו, אך בינתיים נראה כי נשיא ארצות הברית יהיה הראשון להצליח לנטרל את תוכנית הגרעין של קוריאה הצפונית שמאיימת על כולנו.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest