דף הבית / קבלה ומדע / חכמת קבלה ומתמטיקה

חכמת קבלה ומתמטיקה

שאלה: מכשיר מתמטי במדעים מסוגל לתאר בצורה מדויקת וחופפת את המציאות שלנו. למשל, באלקטרודינמיקה קוונטית הוא מתאר תכונות של אטום בדיוק מדהים. האם חכמת הקבלה מסוגלת להסביר את החפיפה הזאת ואת היעילות של המכשיר המתמטי הקיים? מדענים-מתמטיקאים רבים ופיזיקאים תיאורטיים סבורים שמתמטיקה, זוהי המציאות.

תשובתי: הייחודיות של מתמטיקה היא בזה שהיא לא מדברת על שום דבר באופן מהותי, אבל מצד שני, היא מאוד קונקרטית וזה מרתק. כלומר היא שפה שמתאימה ממש לכל המדעים.

חכמת הקבלה, למעשה גם כן בנויה על חישוב של דרגות ודירוגים, הדומים לדירוג של מטענים אלקטרוניים, קוונטים וכדומה. הכול בנוי בה על יחידות אנרגיה שכל הזמן מתחלפות ביניהן, באות במגע, מתחברות, מתפרדות. בסופו של דבר זה מה שיוצר בנו, התופסים, את כל הפעולות הללו, את הרגשת העולם. לכן מתמטיקה היא מיוחדת גם עבור חכמת הקבלה. כי המילה "ספירה", מצד אחד מסמלת "מאירה" (סָפיר), ומצד שני "לספור". לכן בחכמת הקבלה, כמו בכל המדעים האחרים, הכול בנוי על חישוב, אי אפשר ללא זה.

בחכמת הקבלה לרוב משתמשים בטרמינולוגיה שנראית לנו כאילו לקוחה מפסיכולוגיה, פילוסופיה ואפילו מאגדות, מהסוג של מסתוריות שנעשית על ידי הינף של שרביט הקסמים. אבל למעשה, זה פשוט תיאור נוח של הפיכה חומרים מסוימים לאחרים, דרגות מעבר וכדומה, מפני ששׂפה כזאת היא יותר קצרה ומובנת למדענים ללא בעיות. אבל אם מעבירים זאת לשפה מתמטית, אז ממשפט אחד ייצא ספר שלם. חכמת הקבלה אינה מתייחסת לתורה, כאל סיפור רגיל. כי אם למשל נאמר בתורה, שמשה לקח משהו והלך לאן שהוא, אז זה אומר שמדובר על דרגה אנרגטית מסוימת, שבה הרגשת האדם עולה מדָרגה אחת לדרגה אחרת. שינוי תכונות האדם מתחילה להתפזר בתיאור של משהו ענק.

לפעמים לצורך פתרון איזו בעיה מתמטית קטנה, צריך לכתוב ספר שלם שמכניס את האדם לתוך הבעיה הזאת, כדי שיהיה מובן לו על מה מדובר. אותו הדבר גם כאן. לכן בחכמת הקבלה המכשיר המתמטי לא כל כך ברור ונראה. עניין אחר, זה גימטריות (משמעות מספרית של מילים ואותיות). אבל אם ניקח ספרים שכתובים רק בשפת הגימטריות, אז לאדם הרגיל הם בכלל לא מובנים, כפי שלא מובנת לו מתמטיקה גבוהה.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חכמת הקבלה ומדע", 7.10.2015

 

3 comments

  1. שלום רב
    אשמח שתענה!
    לי אם יסבירו לי את מתמטיקה לא תהייה לי בעיה לתפוס את זה
    אבל בגלל בעיות מסוימות פספסתי חומר…
    אין לי מושג איך להמשיך בשביל לקבל ציון טוב(אני מנסה להשלים לבד)
    זה אומר שאני לא אוכל ללמוד קבלה?
    תודה

  2. שלום רב
    אשמח שתענה!
    לי אם יסבירו לי את מתמטיקה לא תהייה לי בעיה לתפוס את זה
    אבל בגלל בעיות מסוימות פספסתי חומר…
    אין לי מושג איך להמשיך בשביל לקבל ציון טוב(אני מנסה להשלים לבד)
    זה אומר שאני לא אוכל ללמוד קבלה?
    תודה

  3. שלום טל,
    תודה על פניתך
    את חכמת הקבלה לא לומדים עם השכל, אלא עם הרגש
    לכן כל אחד יכול ללמוד אותה אין צורך בידע מקדים.
    אפשר למצוא מסגרות לימוד באתר קבלה לעם http://www.kab.co.il/
    בהצלחה
    רונית שי, מנהלת הבלוג של הרב ד"ר מיכאל לייטמן

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest