דף הבית / קבלה ומדע / טבע / חישובים לא משמחים

חישובים לא משמחים

מאמר דעה של David Korowicz, פיזיקאי ואקולוג:

במשבר הבא, החסכונות והגיאוגרפיה כבר לא יוכלו להגן עלינו. התלות ההדדית אשר התפתחה לאחרונה מוכיחה, כי כולנו נמצא את עצמינו בתוך המשבר ביחד.

כמות הקשרים בכלכלה הגלובלית גדלה בצורה דרסטית: בשנת 2005 היו בעולם 2 מיליארד מכשירים שניתן לחבר לרשת, בשנת 2010 – 6 מיליארד, בשנת 2015 יהיו 16 מיליארד מכשירים.

הזעזועים הפיננסיים יכולים להתפשט על פני העולם בשניות ספורות.

הערים כבר לא אוגרות מזון ומוצרי צריכה חיוניים למקרה חירום. הערים המודרניות מחזיקות מאגר עבור תושביהן לשלושה ימים בלבד.

ההשתזרות האדוקה של המדינות הריבוניות והמערכות הבנקאיות מהווה סיכון להתפשטות מהירה של זיהום. התמיכה של המדינות הריבוניות בבנקים, שאינם מסוגלים להחזיר את חובותיהם, לא מורידה את הסיכונים הכרוכים ב"פשיטת רגל". הסיכונים רק זזים וגדלים במשך הזמן. הבנקים בכל העולם המפותח מחזיקים בחובות מדיניים רבים של המדינות שלהם, ובכך מגדילים את הסיכונים של כלל המערכת.

הסביבה הכלכלית הגלובלית אינה יכולה לתמוך בחלקים החלשים בשרשרת. הכלכלה העולמית אינה בריאה ואינה יציבה. כל הסימנים מעידים על האטה שמתקרבת, על רקע השפל באירופה שעובר לאסיה ובכך מעורר האטה בצמיחה גם שם.

הקטנת הפעילות הכלכלית במהותה אינה יכולה להתקיים יחד עם מערכות פיננסיות ומערכות אשראי בינלאומיות. הכלכלה העולמית מבוססת על התרחבות האשראי. על מנת לשרת את הריבית מהחובות הישנים, יש לחלק אגרות חוב חדשות. כאשר הכלכלה דועכת, כמו באירופה, היכולת לשרת את החובות הישנים נעלמת, ובעלי החובות "פושטים את הרגל". הדבר מביא לשינוי הדינאמיקה של המערכת הפיננסית, על ידי הצעת אפשרויות של "פשיטות רגל" ו"תספורת" (הקטנת היקף החוב) על פי אגרות החוב, שעלולות להפוך לגורם שמערער את המערכת.

יציבות הכלכלה העולמית תלויה לחלוטין בצמיחת הזרמים האנרגטיים. במערכות אדפטיביות מורכבות, כמו הכלכלה העולמית, לא קיים איזון, המצב משתנה כל הזמן.

כלכלה מורכבת אינה ניתנת לניהול. עשרות מיליארדי הקשרים בשרשרת האספקה הם יותר מדי מורכבים ורבים, מכדי שמישהו יבין אותם לחלוטין. ההחלטות הפוליטיות נשענות על מודלים כלכליים מיושנים.

המשבר הכלכלי מעורר פירוק של החברה והתפשטות של פחדים. החשדנות כלפי זרים וצמיחת הלאומנות באו בעקבות המשבר הכלכלי. ככל שהמשבר הולך וגדל, כך ברחבי האיחוד האירופי הלאומנות מתגלה יותר ויותר.

המערכת הבנקאית מאוד ריכוזית. הבנקים הגדולים הם בעלי כלכלה בקנה מידה גדול מאוד ויש להם אפשרות להכתיב את התנאים שלהם, כך שהם יכולים למשוך את העסקים יותר מאשר מתחרים קטנים יותר עם תנאים טובים יותר.

בעולם הולכים ומתכלים מקורות האנרגיה הזולים. שיא הנפט אינו קשור למאגרים, אלא יותר להוצאות על השגתו.

מגבלות המזון מעוררות מצבי לחץ חברתיים והתנהגותיים רציניים מאוד. המאגרים העולמיים של המזון הופכים למוגבלים יותר. הבצורות הגדולות בארה"ב ובהודו מחריפות את המצב. לא נלקחת בחשבון העובדה, שעל מנת לייצר קלוריה אחת של מזון, משתמשים בכ- 10 קלוריות של נפט. עובדה זו מעוררת דאגה לאור המגבלה ההולכת וגדלה בנפט.

המשבר יהיה ממושך ובקנה מידה עצום, העולם לא יוכל להתכונן אליו. המתח ההולך וגובר בכלכלה העולמית הכל-כך מורכבת שלנו מוכיח, שהיא הופכת לפחות ופחות גמישה.

ידיעות קודמות בנושא:
משבר, מתי נהיה מודעים לסיבה שלך?!
שנת 2012 היא שנה קריטית לכלכלה העולמית
הסוף מתקרב…

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest