דף הבית / חינוך, ילדים / חינוך מנקודת מבטה של חכמת הקבלה

חינוך מנקודת מבטה של חכמת הקבלה

שאלה: מה זה חינוך האדם על פי חכמת הקבלה?

תשובתי: לפי חכמת הקבלה, חינוך זה הדבר העיקרי שבו עלינו לעסוק. דווקא הוא, יוצר אדם מבהמה. בעזרת החינוך אנחנו יכולים לעצב מהאדם הכול, העיקר זו המטרה המתוכננת שנקבעה. לפי חכמת הקבלה, כדי להבין באיזו מטרה לדבוק בחינוך, צריך תחילה לברר ולגלות בשביל מה אנחנו נולדים, מה דורש מאיתנו הטבע, מה חוק ההתפתחות שלו, לקראת מה הוא מוביל אותנו, מכאן נגזר כיצד עלינו לחנך את האדם. היום העולם מצוי במשבר רציני ואיננו יודעים מה לעשות, מפני שהכול משתנה מהר מאוד. אנחנו לא יודעים כיצד לעצב את חייהם של זוגות נשואים, את שיתוף הפעולה ההדדי עם ילדיהם, חינוך בבית הספר ובגני הילדים. כל זה תלוי באוויר.

כל אחד עוסק בבנייה עצמית. איננו יודעים כיצד צריכה לתפקד מדינה מודרנית וגם כל העולם, איך להסדיר שיתוף פעולה הדדי בין בני אדם עם מסורות ושאיפות שונות, עם ההגירה שלהם ממקום למקום, שלא לדבר על בעיות של תפיסת הבריאה, התפתחות התעשייה, המסחר, הפיננסים והכלכלה. כל זה בלתי אפשרי ללא חינוך ראוי, מפני שבמרכזו של הכול ניצב האדם, שצריך לנהל את הכול, ליצור ולהשתמש. אבל היכן אותו אדם עתידי? אנחנו לא מתארים אותו לעצמנו, מפני שאיננו מתארים לעצמנו בבירור את עתידנו. לכן איננו יודעים לְמה לחנך את הילדים, אלו מקצועות ללמד אותם? לאן לכוון? שום דבר אינו מובן. אלה שאלות רציניות מאוד אפילו לאדם רגיל, שלא לדבר כבר על מדינה שאינה יודעת כיצד להתפתח לאן לכוון הכול, ועושה הכול "על עיוור", היום כך ומחר אחרת וכולי. כולנו נמצאים במצב לא ברור כמו תלויים באויר.

לכן הכול תלוי בחינוך. איך עלינו להכין את בני האדם ליום המחר כדי ששום דבר לא יפתיע אותם? כאן אנחנו נפגשים עם חכמת הקבלה שהייתה נסתרת במשך שנים רבות, אבל עכשיו מוכנה לעזור לנו. על פי חכמת הקבלה הטבע מניע את החברה האנושית לאיחוד כולל, בין אם אנחנו רוצים בזה ובין אם לאו. בכל מקרה אנחנו נגיע לאיחוד, גם אם בדרך של "מקל וגזר", מפני שכל הטבע מתארגן בהדרגה למערכת אחת גדולה, מורכבת ומקושרת הדדית. אוטומטיזציה של החברה לא תעזור כאן.

בני אדם צריכים לעסוק בארגון מערכות תעשייתיות, מדיניות ואחרות של החברה האנושית, לשיתוף פעולה הדדי הרמוני ומלא ביניהן. רק באופן כזה נוכל לשרוד בצורה נכונה ולנהל את המצבים שלנו, בכך שכל פעם אנו משתנים ומבחינים כיצד הטבע משנה אותנו, מפני שאיננו מסוגלים להשתנות בעצמנו. אנחנו מנסים לבנות משהו ופתאום נתקלים במכשול, דבר לא מצליח לנו, אנו מנסים באופן אחר ושוב אנחנו נתקלים במכשול. לכן, דרושים לנו אנשים שמבינים את הקשר ההדדי עם הטבע ויכולים להוביל את כל החברה האנושית אליו. לזה צריך להיות מכוון החינוך שלנו. הוא מבוסס על היכולת לאסוף אנשים בקבוצות, בקהילות, בכל מיני מפלגות, אבל לא מנוגדות, לא סותרות זו את זו, לא מכוונות נגד מישהו. השיטה שלנו מכוונת לכך שהאדם יתחיל להרגיש קיים בעולם אינטגרלי, שבו דרך מיליארדי חוטים בלתי נראים הוא מקושר עם אחרים. תחילה עליו לתאר לעצמו את הרשת הזו בצורה תיאורטית גרידא, ואחר כך גם ירגיש שהיא באמת קיימת. לכן, כל החינוך צריך להיות מכוון להתפתחות של רגישות באדם לתקשורת פנימית עם אחרים, כאשר נרגיש את כל החברה האנושית כמערכת אחת יחידה, מה היא באמת ושהיא מופיעה מצד הטבע.

מתוך שיעור וירטואלי, 8.1.2017

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest