דף הבית / כלכלה / כסף / חידת הקשר האנושי

חידת הקשר האנושי

אנחנו רואים שאיננו יכולים להצליח בעולם הזה! פתאום משהו מתחיל להפריע לי. אני רוצה לחתום על הסכמים עם אנשי עסקים שונים, עם ממשלות שונות, אני רוצה לספק ולקנות סחורות, לייצר, למכור. אני רוצה לעבוד עם כסף, עם מנגנונים, ולפתע אני רואה שאני נמצא בתוך רשת כלשהי של יחסים הדדיים, שאותה אינני מבין. כאילו מישהו פועל מאחורי הגב שלי, כאילו קיימת כאן רשת סודית כלשהי, קנוניה כלשהי.

אנחנו מרגישים שאנחנו לא מצליחים! אני פועל על פי החוקים הישנים שלמדתי באוניברסיטה: מה זה כלכלה, קשר הדדי, מסחר, תעשייה, טכנולוגיות, קשרים מדיניים, שליטה. אני יכול להיות אדם שמכיר את כל העולם המודרני, את כל המדעים שרק אפשר להעלות על הדעת, אני מכיר את כל הגישות, ובכל זאת אני לא מצליח! אני בכל זאת לא יודע מה לעשות! אינני מצליח היום לסגור אף חוזה, לשחק בבורסה, לבנות מפעלים כלשהם ולהיות בטוח שהם יצליחו מחר. הם לא יצליחו! פשוט הכול הולך ומתדרדר.

מתעוררת השאלה: "אז מה עוד אנחנו לא יודעים על העולם שלנו?" ולא מדובר על דברים שאנחנו לא יודעים על הטבע עצמו, במדעי החקלאות למיניהם, הביולוגיה, הגיאוגרפיה וכולי. לפתע דווקא הקשר האנושי בינינו הוא שהופך עבורנו לחידה האמיתית. הוא אינו פועל כמו קודם: הכסף, התעשייה, הייצור, המכירה, הקנייה, כלומר סחר החליפין וכולי – משהו חסר שם, חסרים לנו נתונים נוספים כלשהם: מקדמים כלשהם, נוסחאות שאיננו מכירים כאן. הכלכלה אינה עובדת, והכלכלה היא הכול.

מכיוון שאנחנו קשורים הדדית, בואו נחשוב מה בכל זאת עלינו לעשות כדי לנצל את הקשר הזה נכון? אם אנחנו מדברים על תלות הדדית כללית, אז עלינו למצוא בינינו נוסחאות חדשות וריאליות של קשר, כדי שהחוזים והתוכניות שלנו יתקיימו.

מתוך ישיבת תוכן בנושא החינוך הגלובלי, 07.09.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הכוח הנסתר של המחשבה
האמת הפשוטה של היום
המנהל החדש של העולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest