דף הבית / משבר עולמי / תפקיד ישראל / חיבור בין היהודים בעולם ירגיע את האנטישמיות

חיבור בין היהודים בעולם ירגיע את האנטישמיות

בימים אלה חווה אירופה התעוררות אנטישמית הולכת וגוברת, כפי שלא חוותה מאז תום ימי מלחמת העולם השנייה.

היהודים שמתגוררים באירופה מרגישים איום גדול מאוד על חייהם, ורבים, במיוחד יהודים אזרחי צרפת, חושבים על מעבר מאירופה למקומות אחרים. גם בסוכנות היהודית נערכים לקליטה גדולה של יהודים שרוצים לעזוב את המקום שמרגיש לא בטוח עוד, ולעבור לישראל.

בד בבד מתגלה תופעה חדשה: אם עד היום הפגיעות ביהודי אירופה היו על רקע פוליטי, היום תקיפתם נעשית על רקע גזעני בלבד, ללא מסכות, ללא עטיפה פוליטית וללא תירוצים.

אין מילים לתאר את תרומתם הגדולה של היהודים לאירופה בתחומי המדע, התרבות, החינוך, ולמעשה בכל התחומים. גם היום היהודים נמצאים במקומות המשפיעים ביותר בתעשייה, במסחר, במערכת הכלכלית ובאוניברסיטאות מובילות באירופה. איש לא יכחיש זאת. אך בניגוד לכל היגיון, מקור האנטישמיות היה ונשאר באירופה, שבמשך מאות שנים מגלה יחס שלילי במיוחד ליהודים החיים בתוכה. כך בדרך לא ישירה ואולי אף לא מודעת, תומכת אירופה גם בגל הטרור האיסלאמי המופנה נגד יהודים.

יחד עם זאת, ממשלות אירופה חוששות מהגירה של יהודים מתוכן למקומות אחרים. הן מודות שמדובר בכוח שתורם רבות למדינה. "אם מאה אלף יהודים יעזבו, צרפת לא תהיה צרפת יותר", אמר לאחרונה ראש ממשלת צרפת, מנואל ואלס.

סוד הקסם היהודי

"סוד הקסם היהודי" שמיטיב עם כל מקום שבו גרים יהודים, נובע משורש האומה היהודית שקמה על הבסיס האידיאולוגי של חיבור, אינטגרציה וחיי הדדיות. עד היציאה לגלות לפני אלפיים שנה, חי העם היהודי חיי התפתחות ושגשוג בכל תחום אפשרי, והעניק לכל האנושות את יסודות התרבות, המשפט, החינוך ועוד. ביהודים קיימת נטייה טבעית לבנות קשרים, ובקשרים הללו נבנו גם כל העסקים שלהם, שפיתחו את האזור שבו חיו מכפרים לערים, ומערים למדינה. הכוח המְפַתח האיכותי הטמון בעם היהודי הוא הסיבה שלמרות האנטישמיות המבעבעת במשך מאות שנים מתחת לפני השטח, שליטי אירופה מעוניינים שיהודים ימשיכו לחיות בה – הם פוחדים, ובצדק, שאם הם יעזבו את אירופה, כל רשתות התעשייה, המסחר, המדע, הפוליטיקה והחברה יתמוטטו.

לטווח הרחוק, המתיחות הבלתי אפשרית וחסרת ההיגיון הזאת תחייב אותנו, היהודים, ללמוד מה הסיבה לכל תשומת הלב השלילית שאנו זוכים לה. הסיבה אינה רציונלית, היא למעלה מההיגיון הפשוט – כל השנאה כלפינו קיימת מפני שאנו לא מקיימים את הייעוד שלנו.

בורחים מהייעוד שלנו

העם היהודי קיים רק כדי להחזיר את העולם לחיבור ולדבקות בכוח העליון. מוטלת עלינו האחריות לגרום לכל העולם לחיבור שכוח הטבע שנקרא אלוהים, הטבע העליון, ישרֶה בתוכו.

החיבור הדרוש הוא לא בעסקים, בתרבות, בחינוך, בתיאטרון או בספרות – את זה אנחנו עושים כבר מאות שנים ועדיין מופנית אלינו אצבע מאשימה – אלא ברמה עמוקה יותר, פנימית יותר: עלינו ללמד את העולם איך לחבר לבבות. אך לפני שנוכל להעניק את המתנה הזו לאנושות, עלינו ללמוד איך לחבר בין הלבבות שלנו, בתוך עמנו, וכל עוד אנחנו לא עושים זאת, אנחנו בורחים מהייעוד שלנו.

חיבור בין היהודים ירגיע את המתיחות

נוכח הקשיים ההולכים ומתגברים שבפניהם עומדים היהודים שחיים מחוץ למדינת ישראל, מוטב שיקבעו את מושבם בארץ, אך למעשה לא משנה היכן יחיו היהודים בעולם – הדבר החשוב הוא להגיע לחיבור בינינו. אפילו בצרפת או באנגליה – אם היהודים החיים שם יעבדו מהיום והלאה במלוא המרץ על החיבור ועל אהבת הזולת, כל המתיחות תירגע. התפקיד והיכולת של היהודים הוא להיות "אור לגויים", להפיץ את אור החיבור כך שכולם יוכלו להשתמש בו, כי לאומות העולם אין גישה ישירה אליו, אלא רק דרך העם היהודי.

מתוך תוכנית "חיים חדשים" מס' 499, 13.1.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest