דף הבית / כלכלה / חוסר האונים עם קריסתו של העולם הישן 

חוסר האונים עם קריסתו של העולם הישן 

דעה: מאז ומתמיד היה קיים מתח במשטר הקפיטליסטי. אף על פי שהקפיטליזם הוא המנגנון הטוב ביותר שיצרנו לבניית אמידות ועושר, אל לנו לאפשר לו לפעול באופן עצמאי, לאור יכולת הוויסות העצמית החלשה שלו.

הקפיטליזם זקוק לכוח נגדי כגון איגודים מקצועיים, חוקים ופעילות חברתית, על מנת שיוכל להתקיים במסגרת הוגנת, תוך שימור על הביקוש שממנו הוא ניזון. מעל הכול, זקוק הקפיטליזם למבנה מסודר של חוקים בינלאומיים פיננסיים וחוקי סחר, שבמסגרתם ניתן יהיה לבצע עיסקאות והסכמים. הקפיטליזם בעצמו לא מסוגל לייצר את כל זה. המהומה בשווקים הפיננסיים בשבועיים האחרונים היא תוצאה של המתח הפנימי הקיים בקפיטליזם. הקריסה שחלה במחירי הנפט, שאמורה היתה להיות בשורה משמחת לאור הוזלת המחירים, יצרה דווקא פאניקה בשווקים. הסיבה לפאניקה היא שהגורם למחירי הנפט הנמוכים, הוא הפרת סדר גלובלית, שאותה אין לקפיטליזם כוח ויכולת לתקן.

הקפיטליזם בדהירתו חסרת המעצורים, הוא אחד הגורמים לחוסר האיזון. הרווחים מזנקים לגבהים, אך חוסר האיפוק של העשירים מוליד עניים חדשים ממעמד הביניים, שכבר לא מסוגלים להבטיח לעצמם פנסיות הגונות, וילדיהם שמרוויחים משכורות נמוכות דוחים הקמה של משפחה משלהם בשל הקשיים הפיננסיים.

חייבים לשנות לחלוטין את החשיבה הכלכלית. יש לחזק את כוחות העובדים והאיגודים המקצועיים, להגביל את עוצמתם של השווקים הפיננסיים, לבצע מעקב אחר צמיחת האשראי ודוחות המאזן הבנקאיים. צריך לשלוף את הבנקים מהקזינו הפיננסי שאותו הם בנו, ולכוון חברות גדולות ליצירת ערכים, יותר מאשר לטובת אינטרסים של בעלי המניות.

אני חושב שהקפיטליזם לא יוכל להגביל את עצמו. אנחנו רואים זאת באופן שבו הוא משמיד את מעמד הביניים שממנו הוא ניזון. החמדנות של האדם היא חסרת גבולות מפני שבאופן אינסטינקטיבי הטמון בטבע שלו, האדם רוצה לעשוק את האחר עד לאפס. הוא יוכל לעצור את עצמו רק כאשר כולם יהפכו להיות עבדים שלו, שאת מספרם הוא יצמצם עד למינימום, ואת השאר הוא ישמיד. הרי עם הטכנולוגיה של היום אין שום טעם בקיום של 6 מתוך 7 מיליארד בני אדם, ולזה הוא ישאף.

ההצלה תגיע רק בחינוך של האוכלוסיה באופן שלא מעורר אנטגוניזם ואיסורים, אלא מעורר כוח עליון חיובי שישפיע על השׂכל האנושי ויהפוך אותו לכלול משני כוחות, מכוח אגואיסטי שלילי "ישן" וכוח אלטרואיסטי חיובי "חדש", כוח של השפעה ואהבה. אחרת צפוי לנו התסריט הראשון.

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest