דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / חגים ומועדים / חג של חירות מכבלי השנאה

חג של חירות מכבלי השנאה

לפני זמן לא רב חגגנו את פורים, והנה כבר מתקרב חג הפסח. כל החגים של עם ישראל מסמלים קשר, חיבור, שצריך להיות בינינו, רק שהם מצביעים על דרגות שונות שלו, על עוצמה שונה.

הקשר החזק ביותר בכל ההיסטוריה של ישראל מושג בפורים. ולראשונה אנחנו מגיעים לחיבור בינינו בפסח, חג של חירות מעבדות מצרים.

חירות נקראת השתחררות מהאגו שלנו, משנאת חינם כלפי אחרים, מדחייה, מאותם יחסים מכוערים שמתגלים בינינו, כשאנחנו חותכים זה את זה בכביש או בכל מקום אחר, שבהם מתנגשים האינטרסים שלנו.

כשאנחנו מצליחים לרסן את הטבע הרע שלנו ומשיגים אחדות, אנחנו מגלים שאנחנו יכולים לתקן את כל החיים שלנו: להוריד את המחירים על הדירות ושל מוצרי המזון, להסדיר את היחסים במשפחה, להפוך את הערים שלנו לנקיות, להפסיק את האלימות בבתי הספר. זה נקרא יציאת מצרים, יציאה מהגלות. טבענו בתוך האגו שלנו ולא רצינו לשמוע יותר שום דבר, ופתאום אנחנו מבינים שאפשר לבנות יחסים טובים בינינו, להתקרב. לא רק שזה אפשרי, אלא פשוט הכרחי, מפני שאי אפשר יותר להמשיך בצורה כזאת.

לפני הבחירות האחרונות כל המפלגות הבטיחו לסדר את החיים שלנו בכל התחומים. אבל למעשה, בהתאם לחכמת הקבלה, אף אחד לא יצליח בזה אלא אם כן נעלה מעל לכל ההבדלים ונתחבר בינינו מעליהם, כך ש"על כל פשעים תכסה אהבה". כשנתחיל להתאחד, מבלי לשים לב לתועלת אישית, אז הצורה החדשה הזאת של האחדות תתחיל להשפיע על חיינו.

חג הפסח והסיפור על יציאת מצרים הם מטאפורה שמרמזת על יציאה מהיחסים האגואיסטיים בין בני האדם ויצירת יחסים יותר נעלים. זוהי חירות מפרעה הפנימי שלנו, מהאגו ששולט עלינו. אם אנחנו יוצאים מתחת לשליטתו ויכולים לאהוב את הזולת, זה נקרא חירות, גאולה. ולאחר יציאה ממצרים ונדודים במדבר, עם ישראל מגיע להר סיני ומקבל את התורה. הם נשאלים אם מוכנים להפוך להיות כאיש אחד בלב אחד, לחיות בערבות הדדית, באחדות, ב"ואהבת לרעך כמוך". זו נקראת ההצלה, כי בתוך החיבור והאיחוד שלנו אנחנו מגלים כוח מיוחד שמסתתר בטבע.

זהו נס אמיתי, ולכן יציאת מצרים נקראת נס. כבר בתחילת האיחוד בינינו אנחנו פתאום מגלים שבתוך האחדות שלנו נמצא כוח מיוחד שלא הרגשנו קודם לכן. כוח האיחוד הזה קיים בטבע, אבל אנחנו אפילו לא תיארנו לעצמנו שהוא קיים. וודאי, שבעצמנו איננו מסוגלים לגלות אותו בתוכנו, אלא רק להשתדל לעשות זאת. אבל על ידי המאמצים שלנו, אנחנו מעוררים וקוראים לכוח הזה להתגלות בינינו ולחבר אותנו, ואז יגיע הסוף לכל הצרות והבעיות שלנו. כל הצרות שלנו נובעות רק מזה שאנחנו נמצאים בעימות זה עם זה.

מתוך תוכניתי ברדיו FM103, מתאריך 15.3.2015.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest