דף הבית / משבר עולמי / זמן של שינויים

זמן של שינויים

אנחנו נמצאים בזמן של תהליכים כלכליים רציניים. מתחיל גל חדש של משבר, וזה דורש מהאליטות בעולם לקבל החלטות שהם אינם מוכנים אליהן. הרי כולם יצטרכו לעבור לצריכה מוגבלת. החברה הצרכנית הסתיימה! אין על פני כדור הארץ מספיק משאבים להתפתחות חסרת רסן. מיליארד הזהב אינו יכול להציע את רמת החיים שלו ואת האידיאלים שלו לשאר ששת המיליארדים. בכך הוא מזמין על עצמו אש של שנאה ורצון לשדוד אותו. לא קיימת בטבע מספיק אנרגיה להמשך הגדלת הצריכה, מהאנרגיה האטומית נצטרך להיפרד בהדרגה. אנחנו חייבים בעל כורחנו לכוון את עצמנו לחברה "חכמה", כלומר, לפי מידת הצריכה ההכרחית. הכרחי – פירושו "מספיק לקיום", בתנאים הנוכחיים.

האליטה הפוליטית והפוליטית-כלכלית הנוכחית, הצדיקה את לגיטימיות השלטון שלה בכך שהבטיחה לאנשים רמת צריכה גדולה יותר ויותר. דווקא מהסיבה הזאת היא אינה יכולה לשנות את הכיוון מהגדלת הצריכה ל"צריכה חכמה".

כל החלטה שתיאמר בקול רם, תזמין מייד התנגדות חריפה בחברה, והעיקר, חוסר אמון באליטה, מפני שבכל מקרה החברה תבין שההכנסות לא יגדלו יותר, ושמחכים לנו זמנים מאוד קשים, ועוד לטווח ארוך. והתוצאות של המתח בחברה – אינן ניתנות לניבוי…

צריכה להופיע אידיאולוגיית התפתחות חדשה, אך כבר לא בכיוון של צריכה. תחת האידיאולוגיה החדשה צריך לגדל אליטה פוליטית חדשה, שאיתה אפשר יהיה להחליף את המערכת. אך האליטה הקודמת לא תלך, היא תתנגד. ולכן דרושה הסברה רחבה של החוקים האובייקטיביים שמתגלים, של משאבי הטבע המוגבלים ושל החברה האינטגרלית. זה ייצור תמיכה חברתית רחבה ומסה קריטית של אנשים שמעוניינים בזה.

חייבים לפתח דיון ציבורי נרחב על הנחיצות האובייקטיבית של המעבר מההתפתחות האגואיסטית של החברה הצרכנית אל ההתפתחות הגלובלית והאינטגרלית, באיזון עם הטבע, כלומר לצרוך ממנו במידה הנחוצה לקיום המכובד וההגון של כל אחד.

ככל שהדיון הציבורי יהיה אינטנסיבי יותר, תיווצר מהר יותר קבוצת אנשים גדולה, שידונו ויבררו ביניהם בהדרגה כיצד לבנות את החברה על בסיס העקרונות החדשים. ומכאן תופיע ההבנה של שיטות הניהול החדשות של המדינה, של המפעלים, כיצד לאחד את התוכנית האידיאולוגית והניהולית, ולפתח את הגישה של המעבר לניהול החדש ושל ההנהלה החדשה העצמה.

הערה: השיטה ה"פשוטה" ביותר להגבלת הצריכה יכולה להיות איסור הפרסום. הרי הפרסום הוא "המנוע של המסחר". חייבים לאסור בהדרגה את הפרסום, שמאלץ את האנשים לקנות כמות עצומה של מוצרים שאין להם כל צורך בהם, חוץ מהמוצרים שייקבעו על ידי החברה כחיוניים.

ידיעות קודמות בנושא:
משום מה לא בא לי על כלום…
האינטרנט כמנגנון שליטה
האם ישנו מוצא?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest