דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / התחמקויות או פיתרונות?

התחמקויות או פיתרונות?

מתוך פרק המבוא של דו"ח ועדת טרכטנברג: "קיץ 2011 השמיע זעקה והצית זיק של תקווה לחברה בישראל: זעקה רמה על תחלואיה אשר הצטברו ונערמו וגאו במהלך השנים האחרונות, ותקווה לחולל שינוי עמוק, שינוי שיצמיח חברה צודקת יותר, מושתתת על סולידאריות והוגנות כלפי האדם המתפרנס בזיעת אפו ותורם את חלקו לכלל, ונבנית על מכנה משותף ערכי לכל מגזריה.

צדק חברתי פירושו הלימה בין התנהגות נורמטיבית, תרומה ומאמץ של הפרט, לבין התגמול שהפרט מקבל. צדק חברתי פירושו שוויון הזדמנויות בשלבי הפתיחה, כללי העסקה ותחרות הוגנים בהמשך, ביטחון בסיסי וכבוד לאחר הפרישה. צדק חברתי פירושו שאם הגורל מכה בפרט מכל סיבה שהיא, החברה תסייע בהבטחת קיומו הבסיסי, נגישותו, וכבודו. מימוש של צדק חברתי ושל מכנה משותף ערכי, בדרכי נועם ובהחלטיות, זו תמצית הגישה אשר צריכה להנחות את מימוש השינוי המיוחל בחברה הישראלית.

חלק מתחלואי החברה מקורם בתופעות כלל עולמיות, ובפרט בגלובליזציה המחדדת יתרונות יחסיים במהירות ובעוצמה שלא ידענו כמותם".

התייחסותי: לא נוכל לפתור את בעיותינו בשום אמצעים גשמיים, ובטח שלא את הרגשת חוסר השוויון החברתי. במדינה קטנה כמו שלנו ההרגשות האלה מחריפות, כמו במשפחה קרובה. הבעיה העיקרית היא חוסר הרגשת המשפחה, הרגשת החיבור במאמץ ההישרדות המשותף. המדינה נקרעת מריבוי הדעות השונות, ורק הודות לשנאה החיצונית אנחנו מטשטשים את חילוקי הדעות הפנימיים.

אך לא יהיה ניתן להחליש את המתיחות החברתית תחת השפעת אמצעים כלשהם! הרי תוכנית ההתפתחות שלנו מובילה אותנו לחברה של קשר הדדי, של ערבות, התחשבות ואהבה. את זה אנחנו צריכים ללמוד, וכך לחזור לשורשים שלנו. רק מימוש תוכנית הבורא, יצירת חברה מאוחדת שמבוססת על הערבות, תוביל אותנו לשלום בינינו ועם כל העולם, אפילו עם שכנינו. שורש הבעיות הוא בנו.

ידיעות קודמות בנושא:
מדינת הערבות ההדדית
הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי
העם צריך ערבות הדדית!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest