השפעה ללא שכר

בעל הסולם, "אהבת ה' ואהבת הבריות": "ומכיון שכך, בין כך ובין כך, הוא מוכרח ומחוייב מתחילה להתחיל ב"שלא לשמה", כמו"ש הרמב"ם: "ואמרו חכמים לעולם יעסוק האדם בתורה ואפילו שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה".

זה אומר, שבתור התחלה אני צריך להשפיע לחברים, לזולת ולבורא, עד כמה שאני מסוגל, מתוך מחשבה שבזכות זה יהיה לי טוב. עדיין אין לי את הכוונות הנכונות, אך בכל אופן, אני כבר מבצע פעולות השפעה. בדומה לכך, התרגלנו בעולם שלנו לעשות טובות זה לזה מתוך תקווה להשיג מכך רווח. האדם לא היה עוזר לאחרים אם לא היה מרגיש מכך תועלת לעצמו.

אם כך, בינתיים הדלק שלי לא מגיע מהאור המחזיר למוטב, אלא מהתועלת האישית שלי. אני מקבל תשלום אגואיסטי עבור ההשפעה, וברור לי שזה כך. אבל בזכות פעולות כאלה אני מזמין את האור המחזיר למוטב והוא משנה את השכר שלי.

האור מבצע משהו שלא ידוע לי, "נס". הוא מאפשר לי להשפיע מבלי לקבל שום דבר בתמורה. אני מתמלא, אבל רק מההשפעה. זוהי "תנועה חד סטרית". כרגע איננו יכולים לתאר לעצמנו מילוי כזה, אבל כאשר האור יתקן אותנו, אנחנו נבין מה זה.

ולכן, עכשיו אני פועל בכוונה אגואיסטית, "לא לשמה", כאילו אני רוצה להגיע לכוונה של "לשמה". אני משפיע לחברים, אני לומד כדי להזמין את האור שישנה אותי, אבל בינתיים אני מוצא בזה הנאה לעצמי. הרי אחרת לא הייתי יכול להתחיל.

ולאחר מכן האור המחזיר למוטב מאפשר לי לפעול מבלי לחשוב על עצמי. ואז אני מוצא את כל כולי מחוץ לי, בזולת או בבורא, שהם עבורי אותו הדבר.

אם כך, העולם הרוחני, הכוונה האלטרואיסטית, ההשפעה, זה כאשר אני יכול לפעול ללא שום שכר, ללא שום חשבון לעצמי, במודע או שלא במודע. רק האור שמשפיע עלינו יכול לתת לנו אפשרות כזאת, על אף שבינתיים אנחנו מבצעים פעולות אגואיסטיות, בתנאי שהן תואמות במדויק לעצותיהם של המקובלים. אנחנו לומדים יחד, אנחנו מבינים שאנחנו לומדים על המצבים המתוקנים שלו, ורוצים למצוא את עצמנו בהם. על ידי הרצון הגדול שלנו לדעת אותם, למצוא איתם קשר, אנחנו מזמינים על עצמנו את האורות המקיפים.

למעשה, ספרי המקובלים מספרים לנו כיצד אנחנו מקושרים זה לזה, כיצד אנחנו משפיעים זה לזה והופכים לכלי אחד מתוקן. ולכן, אם אנחנו משתוקקים למצב הזה, לפחות במקצת, אז משם, כמו מתוך מעיין, מגיע אלינו האור שמתקן אותנו ומקרב אותנו לשלמות.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "אהבת ה' ואהבת הבריות", 01.11.2011

ידיעות קודמות בנושא:
כשהבורא קרוב
עד שיתחכמו
רק האור יעלה אותי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest