דף הבית / אקטואליה / הרשת אלימה? אנחנו יותר

הרשת אלימה? אנחנו יותר

ביסודן, הרשתות החברתיות נועדו לאפשר לאנשים לשתף, לחלוק מידע, להכיר, להתרגש, להתחבר. אבל כיום, הרשת מלאה באלימות, בשנאה ובהסתה. למעשה זהו תהליך מבורך, כי הוא יאפשר לנו לזהות מהר יותר את הסיבה לבעיות שמהן אנו סובלים כיום, ולתקן את הדברים בשורשם.

 הרשתות החברתיות משקפות את מצבנו החברתי. הן מצלמות אותנו רנטגן, שמות לנו מראה מול הפנים וממחישות עד כמה האגו, הקנאה, התאווה, הכבוד והשנאה מנהלים אותנו מקצה לקצה. גם אנשים מתורבתים כביכול, בעלי השכלה גבוהה ותארים מכובדים, מרשים לעצמם להשתלח ברשת כמו פראי אדם. כך עטפנו את עצמנו, במו ידינו ומקלדותינו, בענן שחור, מלא מאבקים ורוח רעה.

האמת היא שמה שקורה היום ברשת, דומה למה שקרה בזמנו עם העיתונות הכתובה. בתחילה העיתונים הביאו תרבות וחינוך לכל בית, ואחר כך הפכו צהובים ומניפולטיביים יותר ויותר. כזה הוא טבע האדם, מקרין את הרע שבו על כל דבר חיובי לכאורה שאנו מפתחים.

למה הרע ויראלי?

אומרים שדברים שליליים מתפשטים ברשת מהר פי שניים מדברים חיוביים, וגם זוכים לשיתופים בכמות גדולה פי חמישה. למה? כי כוח הרע שולט באדם ובעולם. כוח האגו, התחרות, שנאת האחר.

עושה לנו טוב לשמוע רע, זה מרגיש לנו כמו לצאת לים הפתוח, לנשום אוויר מלוא הריאות, להתרווח. עם דברים טובים קשה לנו יותר. זה דומה לכך שילדים שונאים לשמוע מההורים שלהם הטפות מוסר. כן כן, כאלה אנחנו, גם אם לא נעים לדבר על כך בקול. "יצר לב האדם רע מנעוריו", גילו חכמינו כבר מזמן, אז אין טעם לצבוע את עצמנו בצבעים ורודים.

ובאשר לילדים. ככל שאדם צעיר יותר, כך הוא מושפע ביתר קלות מהסתה לאלימות. אם הכרנו השנה מחבלים בני שלוש עשרה עם סכינים, מחר אנו עלולים להיתקל ברחובות בילדים בני שש עם אקדחים, חס ושלום. ואם כיום אפשר להשתלם בבית הספר לשהיד הצעיר, בחסות הרשת, בעוד מספר שנים יהיה אפשר למצוא בה הוראות להכנת פצצת אטום במטבח.

דיאגנוזה נכונה בדרך לריפוי

אין לי ספק, הרשת היא נפלאה כי היא מזרזת את ההכרה שלנו בגורם הבסיסי לכל רע בחיינו, האגו הבלתי מרוסן של האדם. וכאשר יהיה ברור שחובה למצוא דרך לאזן את הרע שבנו, נוכל להתקדם אל עתיד טוב ובטוח יותר.

על האמצעי לריפוי נדבר מיד, אך קודם כמה מילים על העתיד. ברשת המתוקנת העתידית נפסיק להיות מוזנים מענן השנאה השחור של היום, ונתחיל ללמוד להתקשר בטוב לאחרים. בזכות הרשת הטובה יתפתחו בנו שכל ורגש חדשים, רבגוניים, והם יאפשרו לנו לפרוץ את גבולות העולם הצר והאגואיסטי של היום, להעפיל ביחד אל חיים חדשים.

תרופה רשתית שורשית

דרושה לנו שיטה להתמודדות עם הרע, והיא טמונה בפנימיותה של התורה. חכמת הקבלה חוקרת את התפתחות האדם והעולם, ומספקת שיטה לתיקון הרע שבטבע האנושי ולחיבור טוב בין אנשים.

לא מדובר בחינוך לזה שצריך להיות קצת יותר טובים, אלא בשיטה מיוחדת מאוד לשינוי טבע האדם. שינוי של מקור הטבע שלנו, שבמקום רע יהיה טוב. כך נולד אדם חדש לגמרי, עם שכל חדש, רגש חדש, יחס שונה לעצמו ולאחרים. אין יותר אני והם, הזרים לי, אלא כולם נעשים קרובים, שווים, מקושרים. וכשמתחילים להרגיש מחוברים כאחד, זה מקנה לנו גישה חדשה למציאות כולה.

מסובבים את הרשת

"כאשר הם כאיש אחד בלב אחד, הם כחומה בצורה בפני כוחות הרע" (ר' שמואל בורנשטיין).

שיטת החיבור ניתנה לנו היהודים, כדי שנתקן את היחסים בינינו, ונחייב בכך את כל בני האדם להיות טובים. איננו תלויים באף אחד, גורלנו נתון בידינו. אנחנו היחידים שניתנה להם אפשרות בחירה. העולם כולו תלוי בנו, כי רק אנחנו יכולים להפוך את טבע האדם מרע לטוב, ולהזרים בכך כוח חיובי לכל יתר בני האדם.

אין לנו צורך להתעסק עם אף אחד אחר, אלא רק בעצמנו. אם נתקן את עצמנו, התיקון יתפשט בעיגולים לכולם, בהכרח. גם הגורמים העוינים ביותר שחושבים כיום רק איך להשמיד אותנו, יירגעו. קשה לאמין? נכון, אבל זהו חוק טבע.

אנחנו יושבים על השיבר האנושי וקובעים איזה כוח זורם ברשת הקשר הפנימית שבין כל בני האדם. אם לא נתחיל להתקדם היום לעבר החיבור בינינו ונוכיח לעצמנו שהחוק הזה נכון, נצטרך בכל זאת לעשות זאת בעוד כמה שנים קשות. לא חבל על כל הסבל?

"עתה קרבו הימים, שהכול יכירו וידעו שישועת ישראל וישועת העולם כולו תלויה רק בהופעת חכמת אור הגנוז של פנימיות רזי תורה בשפה ברורה" (הראי"ה קוק). "יתגברו מעיינות התבונה והדעת מעל לגבול ישראל, וישקו לכל אומות העולם" (הרב יהודה אשלג, "בעל הסולם").

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest