דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הצרה הזאת, למה לך?

הצרה הזאת, למה לך?

בעל הסולם, מאמר "השלום":

"ששאלו המלאכים להשי"ת: "מה אנוש כי תזכרנו, ובן אדם כי תפקדנו, הצרה הזאת למה לך?". למה הדבר דומה? למלך, שהיה לו מגדל, מלא מכל טוב, ואין לו אורחים. מה הנאה למלך, שמלאו?"

"מלאכים", זה כוחות הטבע, כמו כוח המשיכה, כוחות אלקטרוסטאטיים, מגנטיים, וכולי. והשאלה של המלאכים מובנת: "אם כל המציאות זה כוחות שלך, כלומר ההופעה שלך כלפי חומר הרצון, אז איזו תועלת יש לאותו החומר מכל מה שאתה עושה איתו, בכך שאתה מעביר אותו ממצב אחד למצב אחר?".

ואז הבורא עונה על כך: "אני רוצה לברוא את האדם, כזאת תרכובת, כזה חיבור ושילוב בין היסודות, שמתוך החיבור שלהם ייוולד משהו חדש, שהוא לא כתוצאה ישירה ממני".

דרגת ה"אדם" נמצאת מעל ל"מלאכים", מעל לתכונות וחוקי הטבע, שלא משאירים מקום לבחירה חופשית. והאדם מתעלה מעליהם, הוא מסוגל לעשות בחירה חופשית. ה"מלאכים" אינם משיגים את הבריאה שלו, מפני שאלה סתם כוחות של הבורא שפועלים בנברא, כוח הפועל בנפעל. ובכל זאת, בנגזרת הזאת שלו הכפופה לחוקיות בלתי משתנה, מתגלה איזו נקודה מיוחדת של חופש.

היא יוצאת מהבורא ומגיעה לנברא. כלומר, בנברא הוא בונה צורה עצמאית, קודם כל, מהבורא עצמו…

איך זה יכול להיות? האם רצון עצמאי שמנותק מהבורא, הפוך לו ושווה לו בעוצמה, יכול לעמוד נגדו ולהיות עצמאי? זה יביא לניגודיות, להתנגשות, ל"צרה"? ה"מלאכים" אינם מבינים כיצד הבורא, הטוב והמטיב, יכול להרשות דבר כזה.

"והשיב להם הקב"ה, שיש לו אמנם מגדול המלא מכל טוב, ואין לו אורחים אחרים, מוזמנים אליה, רק האנושיות הזאת."

כלומר, רק בתנאי שאנשים יעברו את כל הבעיות, הצרות והבירורים שיעוררו אותם לחשוב ולהצטייד בחיסרון עצמאי, אז הם יוכלו לטעום את מה שהוא הכין עבורם.

מתוך שיעור על מאמר "השלום" של בעל הסולם, 19.07.2013

ידיעות קודמות בנושא:
מתי הקוף יהיה בן אדם?
בסביבת המלאכים
המלאך שהפך לאדם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest