דף הבית / כלכלה / כסף / הצורך לפתח עיקרון התפתחותי חדש

הצורך לפתח עיקרון התפתחותי חדש

מאמר דעה של מיכאל חזין, כלכלן:

כפי שמוכיחה תיאוריית המשבר שלנו, ההתפתחות הטכנולוגית המדעית מסיימת את תקופת קיומה כעקרון התפתחותי. עם זאת, אין אפשרות לתאר נקודת זמן זו במסגרת הזרם הכלכלי המודרני המקובל, כיוון שזרם זה נוצר במטרה להוכיח את הטענה ההפוכה לגמרי. זאת אומרת, שבלתי אפשרי לא רק לתאר בשפה המדעית המודרנית את בנייתו של העיקרון ההתפתחותי החדש שיבוא לאחר המשבר, אלא גם אין אפשרות לתאר את המצב הקיים.

וזהו בדיוק המקום שבו יכולים להיווצר פיתוחים חדשים. יש ליצור עקרונות חדשים, על בסיס עקרונות אלו לפתח שפה מדעית חדשה, וכבר על בסיס שפה זו לא רק לתאר את המציאות, אלא לנסות וליצור "צורה" כלשהי של העתיד, כולל מודלים התפתחותיים חדשים. ובהמשך ניתן יהיה להחליט איזה מהמודלים, שאותם ניתן לממש מבחינה מעשית, הוא טוב יותר במצב של תחרות ריאלית.

ההבנה שמודל אלטרנטיבי, או לפחות תיאור של העולם העכשווי, הם צורך קיומי בימים אילו, כבר הגיעה לנציגים הערניים ביותר של הפרויקט הגלובלי ה"מערבי". הם מבינים גם, שניתן לעשות זאת כיום רק מחוץ לשטח הבסיסי של הפרויקט.

התייחסותי: חזין צודק, אולם להציע עיקרון חדש של התפתחות עולמית יכול רק מי שבאמת רואה את העולם מהצד, ובוחר ככוח מניע לא את הכלכלה, אלא את יחסי האמון המתפתחים בין האנשים ולבין החברות. זאת אומרת, שתוך יצירת העיקרון החדש חייבים לקחת בחשבון את חינוך האנשים בתוך היחסים החדשים.

(ראה את השיחה ה-6 שלי מתוך הסדרה "חיים חדשים").

ידיעות קודמות בנושא:
אין לאף אחד סיכוי
גוש האירו נמצא בשלב של משבר מערכתי פעיל
לאירופה אין מושג איך לצאת מהמשבר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest