דף הבית / כלכלה / כסף / הצורך במודל מעבר לכלכלה חדשה

הצורך במודל מעבר לכלכלה חדשה

dumy_100_wp.gif

מאמר דעה של מיכאל חזין, כלכלן:

בחודשים האחרונים אנחנו רואים ניסיונות אקטיביים להסביר לעם, שהמשבר, בגדול, הסתיים. הניסיונות הללו מתבצעים כבר לא לראשונה, אבל היום נקשרות אליהם פעולות שונות, שעבור חלק מהמשתתפים תהיינה ללא ספק בלתי הפיכות. מציעים להם לבצע פעולות שכיום אינן נראות נכונות, אבל בהתאם להשתקמות הכלכלה, יתגלו ככדאיות.

ישנם שני סיפורים כאלה היום:

1. כניסת אוקראינה לאיחוד האירופי, שיש לה משמעות רק אם המצב הכלכלי של האיחוד ישתפר.

2. יצירת אזור סחר חופשי בין ארה"ב לאיחוד האירופי, ביטול כל ההגבלות חסרות המכס עבור מוצרים אמריקאיים בשטח האיחוד האירופי. המצב הוא כמו עם אוקראינה, אבל בתפקיד אוקראינה נמצא כבר האיחוד האירופי עצמו.

העניין הוא, שלא יהיה שום שיפור של המצב הכלכלי, להיפך, מחכות לנו צרות די רציניות.

יוון היא סמל להצלת הכלכלה ממשבר החובות. אם ההצלה הזו לא הצליחה, אז מודל משיכת העניים על חשבון משאבי העשירים כבר לא ימומש. זרקו את יוון מרשימת הארצות המפותחות, וזהו הפתרון האופייני לבעיה: אם המשבר אינו מאפשר את שמירת המודל הקיים, אז צריך להחליף את המודל עבור כולם או להקטין את מספר המשתתפים במסגרת אותו המודל.

האיחוד האירופי בחר באפשרות השנייה, זאת אומרת, שאחרי יוון, לפי מידת התפתחות המשבר, יבואו ספרד ואיטליה, דרום קוריאה ויפן. אחרונות תישארנה ארה"ב, גרמניה ואולי סין.

המסקנה: תיאוריית ה"ניאו כלכלה", שבינתיים מצדיקה את עצמה די טוב במעשה, מדברת בדיוק על כזאת התפתחות העניינים. וזה אומר שאותם המשאבים, שהיום אפשר היה להוציא על פיתוח והחדרת מודל כלכלי חדש, יתבזבזו ללא תועלת על ידי אותם אלה, שעדיין נשארו ברשימת המדינות ה"מפותחות". זה טיפשי וקצר רואי. אבל זה מתאים להתנהגות האופיינית לאדם במסגרת המשברים הרציניים שמתחילים להתפתח.

התייחסותי: כאשר מיכאל חזין התארח אצלי, בשיחות שלנו דיברנו על הצורך לפתח מודל כלכלי של מעבר לכלכלה חדשה, כלכלת צרכים מציאותיים. אני לא כלכלן, אבל עד היום מצפה מהכלכלנים לרצון לפתח מודלים כאלה. הרי דווקא הפיתוח שלהם יביא את המדענים, את האליטות, להכרת החברה הנולדת של הדור האחרון שעליו מדברת חכמת הקבלה.

ידיעות קודמות בנושא:
ארגון מחודש בעל כורחו
מיכאל חזין: תיאוריית המשבר המקוצרת
הגרוע ביותר עוד לפנינו…

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest