דף הבית / כלכלה / כסף / הפיתרון הפשוט של הבעיות הכלכליות

הפיתרון הפשוט של הבעיות הכלכליות

הכלכלה היא מדע שלם על מערכת היחסים האגואיסטית בינינו, שהיום הופכת בהדרגה לכלכלה מסוג שונה: כלכלת היחסים האלטרואיסטיים.

כשפותרים בעיות כלכליות במשפחה, אני, אשתי והילדים מתיישבים ליד שולחן עגול ומתחילים לחשוב יחד כיצד לנצל את התקציב המשפחתי המוגבל בצורה הטובה ביותר. אנחנו לוקחים בחשבון את הצרכים והדרישות של כל אחד מבני המשפחה: התינוק זקוק לצעצוע, הילד הגדול צריך ללכת לחוג, הסבא זקוק לתרופה, צריך לשים סכום מסוים בצד עבור המזון, וכן הלאה. כלומר, אנחנו יוצאים מתוך הצרכים של כל אחד ושל כולם. כך בדיוק צריך לבחון את התקציב העולמי הכללי.

בדרך כלל, את כל מה שאני מרוויח אני מביא למשפחה, ואינני משאיר לעצמי, נניח, 30% מהמשכורת, כפי שעושה כל מפעל. נניח שמפעל מייצר כוסות בעלות של 10$. מתוכם בעל הבית לוקח לעצמו 5$, וחמשת הדולרים הנותרים הולכים לתשלום המשכורת של העובדים. למה שבעל הבית ירוויח עוד 5$? הוא צריך לקבל את אותה המשכורת כמו כולם! אם אנחנו נמצאים במערכת אחת, אז כולם צריכים לקבל בשווה ולשתף פעולה בצרוה נכונה. במקרה שכזה, כל מוצר יהיה זול יותר ב-50%, ואפילו יותר מכך, מפני שכל המרכיבים: המכונות לייצור הכוסות, החומר שממנו מייצרים את הכוסות, הוצאות ההובלה וכדומה – הכול יירד עד לדרגת ההכרחיות. כל אחד יקבל משכורת סבירה שתאפשר לו לשמור על רמת חיים מכובדת. וזאת לא משכורת רעב!

אנחנו נראה כיצד ישתחררו אל העולם המון מותרות. בכל שנה אנחנו זורקים מיליארד וחצי טון של מזון טוב ונקי! זה מספיק כדי להאכיל עוד כדור ארץ אחד נוסף.

מסתבר שהיחסים האגואיסטיים המקולקלים מביאים את כדור הארץ כולו לחוסר שיווי משקל. אם נתחיל להשתוקק לשיווי משקל בינינו, תיווצר בצורה טבעית חלוקה מחודשת של כל הנכסים בעולם, ויישאר המון חומר לא מנוצל: אוצרות הטבע. אנחנו כבר לא נבזבז, לא נשאב מתוך האדמה את אוצרותיה, לא נאכל פירות וירקות שספוגים בריסוסים כימיים, מפני שיהיה איזון בין כל המערכות.

איננו צריכים להניף את התעשייה. מספיק שנסדר את היחסים בינינו כדי לספק לעולם כולו את כל הנחוץ: דיור, מזון וביגוד – ברמה הרגילה. לאחר שנשנה את עצמנו ונתעלה מהדרגה האגואיסטית לאלטרואיסטית – נעשה זאת.

פעם זה היה נשמע כמו מדע בדיוני: "עיר השמש", קומוניזם, עתיד ורוד וכן הלאה. אבל היום אין לנו לאן ללכת. היום הטבע מאלץ אותנו לכך.

מתוך ישיבת תוכן בנושא העולם האינטגרלי, 30.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
העבר לא יחזור יותר
הכלכלה של העולם החדש
הכלכלה המאוזנת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest