דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / העתיד שייך לחברה אופקית

העתיד שייך לחברה אופקית

קראתי מחקר חברתי העוסק בצורך העיקרי של האדם, הצורך במשמעות וחשיבות חברתית-אישית, כדי שישימו לב אליו ויכבדו אותו. עניין זה מוטבע בכול, בדיור, במזון, בביגוד, באופי היחסים, בבחירת מקצוע או עבודה.

כמה מילות בוז נכתבות על רודפי שררה, רדיפת כבוד, שחצנות, רדיפת בצע, חמדנות, שחיתות… וכן על רגש של הערכה עצמית, גאווה, השפלה, על עניים ועל אלו המופלים בחברה, על שוויון ושוויון הזדמנויות… וכל זה מתוך גילוי הצורך להיות משמעותי וחשוב.

מאז שאנשים החלו לתקשר על ידי מידע ופרי כפיהם, הופיע אי השוויון החברתי. עושר, שליטה, תהילה התכסו באיזו חשיבות, באיזה ערך. החפצים החלו לציין את הסטטוס של האדם בחברה. אדם, שאינו מצטיין בדבר מהאדם "שעומד מעליו", הופך ליצור רגזני החולם להשמיד את המעליב אותו.

ניתן לראות כאן שני סוגי בני אדם: 1. מי שבמכוון ובגלוי מפגין את העליונות שלו על אחרים. 2. מי שמסתיר את העליונות שלו, בכך ששמח לאיד על נחיתותם של אחרים.

האנושות חולה ונגועה בצרכנות, זה מקנה לה משמעות חברתית שתלויה בכמות של "בעלי עניין". חזקה במיוחד היא הגאווה הלאומית ובמיוחד במדינות קטנות ועניות מבחינה כלכלית. מפני שחוץ מגאווה לאומית, אין לאדם דבר שיכול להקנות לו חשיבות בקרב התושבים האחרים על פני כדור הארץ. ואוי למי שיפגע בגאווה הזאת. כל מה שהאדם עושה זה הכול לצורך שמירה והעלאה של החשיבות והמשמעות האישית שלו בסביבה החברתית שלו.

סטטוס שמושג על ידי עושר, אינו יכול להיות פחות מסטטוס של שליטה ותהילה. משמעות הדבר היא, שאדם שקיבל משרה גבוהה בהיררכיית השלטון, שואף לתפוס רכוש תואם בגודלו, וכמו כן דרגה תואמת של פרסום. וזוהי הסיבה למעילה, ללקיחת שוחד, לסילוק מתחרים.

המקור שמזין את השחיתות, היא הזכות של פקיד ממשלתי לצרוך ולנצל את הרכוש שלא שייך לו. ככל שדרגת הפקיד הממשלתי גבוהה יותר, כך שיעור השחיתות גבוה יותר. המשכורת של פקיד מדינה היא מועטה מאוד בהשוואה להכנסות של בעל עסק עצמאי, ואילו המשמעות והחשיבות בפרדיגמת השלטון היא גדולה.

כל עוד קיימת היררכיה של משרות באנך מדיני, זה חסר כל תועלת להילחם בשחיתות ואפילו מזיק: המאבק הזה יכול להוליד וליצור צורות שחיתות יותר מתוחכמות ולעבור לרמות יותר גבוהות. בקשרים אופקיים זה אחרת: שם השחיתות היא עיוות שמעורר מבוכה אצל המשקיפים: למה צריכים להיות שוחד או גניבה, כאשר תוצאה חיובית יכולה להיות מושגת גם בלעדיהם?

בחברה נורמלית, שבנויה בצורה מנהלית-אופקית, גם היחסים הם נורמליים: ידידות מוחלפת בידידות, אהבה מוחלפת באהבה, וכך גם היחסים בעלי אופי חומרי- יצירתי.

אני חושב שאין דרך אחרת להיפטר מפגמים ושחיתויות, אלא לבנות חברה אופקית של אנשים שווים ומקושרים הדדית.

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest