דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / העולם ההפכפך הזה

העולם ההפכפך הזה

שאלה: כאשר המקובל מגלה את שיטת התיקון, האם לשם כך מספיקים הספרים שלו? או שצריך שיהיה מישהו שישתמש בהם בצורה נכונה?

תשובתי: האר"י בדורו התווה את השיטה בעל פה, ושלושת הדורות שאחריו העבירו את זה לכתב. אחר כך בא הבעל שם טוב והחל ליישם את השיטה בפועל. את עשייתו המשיכו רבים מתלמידיו, מקובלים גדולים, שכתבו בצורה רחבה ומפורטת על חכמת הקבלה.

יתר על כן, בהיסטוריה פעלו כאלה דמויות כמו שפינוזה, מארקס ואיינשטיין. בכל מיני צורות לא דתיות הם הביעו את היחס שלהם לחברה, למדע, לתפיסת המציאות, ובכך הרחיבו עבור העולם את הגישות לשיטה הזאת.

למשל מארקס, ללא קשר לֵמה שהיה ידוע לו, החל למעשה לדבר על מימוש חכמת הקבלה באנושות. מה זה "סוציאליזם", אם לא נתייחס לאלתור הסובייטי המזויף? זוהי שיטה של הקשר ההדדי שלנו בחברה אחת, בשווה, בחיבור, שבו אנחנו מנהלים את כל החיים. למעשה, מדובר על עקרונות קבליים. הנה יוצא, שמארקס זה אחד ה"מלאכים" בידיו של הבורא.

מה עשה שפינוזה? הוא הוציא את היהודי מחוץ למסגרות החיצוניות של היהדות ו"נענע" אותו, כדי להביא בדרך חלופית למבט חדש על הרוחניות, שאינה מוגבלת רק בביצוע מצוות חיצוניות, אלא שכוללת עוד מרכיב אחד נוסף.

וזה לא חשוב עד כמה מדויק היה הכיוון, הבורא בנה התפתחות בכזאת צורה, שלאותה התקופה זה היה מספיק.

ואחר כך איינשטיין עשה את אותו הדבר בתחום המדע, בכך שגילה את מושג היחסות ואת הגבול הטבעי, את מהירות האור. הוא חקר את היחסים ההדדיים בין החומר לבין מימד שלא היה ידוע מקודם בתנאים של הזמן והמרחק המשתנים, במציאות המשתנה, איפה שהכול יחסי.

כך בהדרגה, כל הדרכים מובילות לתמונת עולם חדשה, שמאבדת את היציבות הקודמת והופכת להפכפכה בתפיסתו של האדם.

חכמת הקבלה מדברת על אותו הדבר: הכול משתנה בהתאם לתכונות שלנו. כבר עכשיו אנחנו יכולים לשנות את העולם שלנו, כל מה שניצב מולנו, אם נעלה לדרגה של רצונות יותר נעלים. אז ייפתח לנו עולם אחר, כוחות ויחסים הדדיים אחרים, ובמקום בני האדם של היום אנחנו נראה יצורים אחרים לגמרי, נשמות.

דרך כל מיני שלבי ביניים, דרך עולם וירטואלי אנחנו דווקא מתקרבים לתפיסה כזאת. המון בני אדם פעלו בדרך הזאת, חוץ מאותם השלושה שהזכרנו. בכללות, אין שום פרט קטן בהיסטוריה, שלא מוביל לנקודת התיקון הזאת. בסופו של דבר הכול מתרכז בה.

מתוך שיעור על המאמר "שפחה כי תירש גבירתה", 03.09.2012

ידיעות קודמות בנושא:
לגלות או לגנוז?
על המהפכה הקבלית ועל החושך שלפני עלות השחר
תפיסת המציאות: מניוטון ועד לקבלה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest