דף הבית / המשבר ופתרונו / העבודה במאה ה-21 – הסיפור על הזמן האבוד

העבודה במאה ה-21 – הסיפור על הזמן האבוד

מחקר: בית הספר לפוליטיקה וכלכלה, לונדון: רוב העובדים בכלכלה המודרנית עסוקים בביצוע עבודות חסרות תועלת, אף שהשוק הקפיטליסטי חייב לחתוך כל דבר שאינו יעיל.

מספר העובדים בתעשייה, בחקלאות ובשירותים הציבוריים יורד בהתמדה, אך במקביל גדל מספרם של המנהלים ונותני השירותים, מ 25% ל- 73% מכוח העבודה הכולל. מגזרים רבים כמו המגזר הפיננסי, השיווקי ניהולי, מגזר הכלכלה, הביטחון, והמשפטים התנפחו לממדים חסרי תקדים. העובדים האלה הם חסרי תועלת, ואף על פי כן, עוסקים בעבודות מיותרות.

ברור, כי התוספות המלאכותית מעבר לכלכלת הייצור נועדו לנצל את הזמן הפנוי ואת האנרגיה של המון עובדים מיותרים. מספיק לשאול את השאלה: "מה היה קורה לו מקצוע מסוים היה נעלם משוק העבודה?" – ומתברר שאנשי יחסי הציבור, אנשי המכירות הטלפוניות, סוחרים בשווקי המטבע, עורכי דין רבים, רוב פקידי הממשל – היו מיותרים. 75% מעובדי המדינה חושבים שעבודתם היא חסרת תועלת, בעוד שרק 10% מהעובדים בתעשייה שותפים לדעתם.

אבל המערכת גורמת לכולם להיכנס למעגל העבודה, כיוון שהאנשים שיש להם זמן פנוי מסוכנים מאוד לאליטות. זו הסיבה שבגללה חייבים להעסיק את האנושות במשהו, כדי שהיא פחות תחשוב על התוצאות של הקִדמה, מערכת חלוקת ההטבות, והסיבות לכך שהעולם מתנהל דווקא בצורה כזאת. לשם ניצול הזמן הפנוי ממציאים כל מיני עבודות מיותרות, בידור חסר טעם, רשתות חברתיות.

התייחסותי: הכול נכון, למעט דבר אחד – חוסר פתרונות. האליטות והממשלות מבינות היטב את מה שקורה, אבל בגלל חוסר תכלית וחוסר הבנה של התפתחות זו שמכוונת על ידי הטבע, אין ברשותם שום פתרון אמיתי, ולכן הם מנסים למלא את חייהם של האנשים, להעסיק אותם, וככל שניתן להפחית את מספרם.

ההתפתחות של הרשתות הווירטואליות שמכוונת בצורה חד צדדית באופן מודע, אינה מאפשרת לחדש אותם בצורה איכותית ולהפוך אותם למנגנון יעיל של אינטגרציה ואינטראקציה בין-אנושית, להכין אותם להתגלות של יחסים חברתיים אינטגרליים. אבל זוהי דרך שגורלה נחרץ. המטרה והדרך של התפתחות החברה שנקבעו מראש על ידי הטבע, יחייבו את כולם, כולל האליטות והממשלות, ליישם את שיטת החינוך האינטגרלי של האנושות.

ידיעות קודמות בנושא:
למה הכלכלה צריכה צבא של בטלנים
הטכנולוגיות הופכות אותנו למיותרים
מחצית מהמשרות ייעלמו עד שנת 2030

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest