דף הבית / אהבה / זוגיות / הסתכלות על העולם דרך הסביבה

הסתכלות על העולם דרך הסביבה

שאלה: מה הכוונה שלך כשאתה מדבר על "חיים חוץ גופניים"?

תשובה: גם עכשיו אנחנו חיים בחיים חוץ גופניים. אני חיי ברגשות, ברצונות, במחשבות שקיבלתי מהסביבה. הם לא שלי, אלא קיבלתי אותם מהסביבה. כמובן שהם נמצאים בי, אך אני קורא לזה "חוץ גופי". כי אני חי ברצונות שקיבלתי מהאחרים, שמחדירים לי ומייעצים כיצד כדאי לחיות, על מה לחשוב, מה להרגיש.

אני אפילו לא יודע שאם הייתי חי בתוך יער עד כמה הייתי חי בהבנה, בתפיסה אחרת של העולם בהשוואה למה שיש לי עכשיו. כאילו הסביבה נותנת לי הסתכלות שונה על העולם ומכריחה אותי לראות אותו כך ולא אחרת. ובאמת, זאת בעיה גדולה.

נניח, שאני קיבלתי מהסביבה שלי הסתכלות על העולם, שלהיות קניבל או שאפשר להרוג מישהו או להשתמש במישהו, כך או אחרת, בשבילי זה נורמלי ובשבילך לא. אתה מתייחס אחרת לגמרי לחיים, לבעלי החיים, לעצמך, לעולם, למשפחה. אנחנו חיים בתבנית, בתפיסה, שהחברה במשך שנות ההתפתחות שלנו השפיעה עלינו וכך אנחנו רואים את העולם.

אני נוחת באיזו שהיא מדינה אחרת ולפעמים נדהם שהאנשים שם חושבים לגמרי אחרת ונמשכים לערכים אחרים. לכן, הסתכלות שלהם על הדברים היא אחרת, הם לא רואים את מה שאני רואה. הם דנים אנשים באופן שונה מאיתנו. ואם נכיר את ספרי ההיסטוריה או החוקים במדינות השונות, אז נראה עד כמה אנחנו שונים.

אני כבר לא מדבר על ההבדלים בתרבות או אופני הבישול. מעניינת אותי השקפת העולם של האדם, ולא במה הוא אוהב למלא את הבטן שלו. חשובה ההבנה, התפיסה שלו כלפי ההיסטוריה, חיי בני האדם, שכר ועונש, מה הוא רוצה להשיג בחיים, ובכלל, איזה חיים אדם צריך לבנות לעצמו.

ישנם אנשים שחושבים שטוב להם לשבת כל היום לשחק קלפים, ואוהבים שכולם ישרתו אותם, ויש כאלה שחשוב להם בחיים לתרום, להתעניין במדע, לגלות לעצמם דברים חדשים. וההסתכלות של האדם על זה יכולה להיות שונה מקצה לקצה.

אנחנו רואים שכל הבעיה של החברה היא שאנחנו לא מבינים זה את זה. מה הטענה העיקרית שאישה אומרת לבעלה? "אתה לא מבין אותי!". וזה באמת נכון כי אנחנו לא קיבלנו חינוך, איך לחיות במשפחה.

כשהייתי נער לא לימדו אותי בכלל מה זה נקרא אישה. זה איזו שהיא חיה שחייה לידי? יש לה כל מיני דרישות, גם איזה אופי מיוחד? איזו הסתכלות על החיים יש לאישה בניגוד לגבר? אישה זה עולם הפוך לגמרי והיא עולם בפני עצמו. האם אני מבין אותה? האם אני רוצה להבין אותה? האם אני מתחשב בה? האם אני מסוגל לזה?

בגלל שאנחנו לא קיבלנו שום תבניות פנימיות מה זה נקרא אישה, איך היא יכולה לחשוב, איך היא מסתכלת על החיים, אנחנו לא יכולים להתחשב בה. גבר באמת לא מבין אותה, ולכן בכל פגישה של גבר ואישה קיימים שפע של מכות הדדיות. ואיכשהו הם משתדלים לחיות אחד ליד השני, אבל באמת – להבין אחד את השני, זאת אומרת, להתכלל זה בזה, הם אינם מסוגלים וזה פגם גדול בחינוך שלנו.

אפשר לראות את המצב לפי כמות הגירושין ולפי מספר האנשים שלא רוצים להיכנס לחיי משפחה. גם בחינוך אנחנו רואים את אותו המצב, אנחנו לא יודעים איך להתייחס נכון לילד. כולנו יודעים שיש מקרים שההורים מתייחסים לילדים באכזריות משום שהם אינם מבינים אותם.

גם אני הרגשתי על עצמי שבמשך החיים שעוברים ליד הילדים שלי, אני לא מבין אותם, ועד כמה לא קיבלתי הכנה להיות אבא. כי אבא הוא מחנך, מייצב, זה מישהו שממש בונה את הילד כדי שימשיך בחיים. אני לא יכולתי לעשות את זה, לא קיבלתי לכך לא הרגשה, ולא הבנה לכל מה שקשור לילדים, ואת הדברים האלה חייבים ללמד.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 3 , 29.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
ללמד את הגישה כלפי העולם
להפוך זר לקרוב
חממה לאנושות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest