דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הסוד העיקרי של היהודים, חלק 15

הסוד העיקרי של היהודים, חלק 15

מתוך הספר "הסוד העיקרי של היהודים", מ. ברושטיין

לאן אנחנו הולכים

במה מתבטאת ההתפתחות שלנו ולאן אנחנו הולכים? בעצם אלה הן השאלות העיקריות שעומדות בפני האדם. המקובלים מציגים תיאור מפורט ודי מובן של תהליך ההתפתחות.

חוק ההתפתחות ההדרגתי כרוך במעבר דרך מדרגות ביניים רבות עד הסיום המלא של התהליך. התהליך הזה הוא קשה, מאוד איטי וארוך להפליא, הוא נמשך זמן רב מאוד.

זה לא סוד ולא דורש הוכחות שהתהליך הזה מתמשך וכואב, מפני שכל אחד מרגיש על עצמו את תוצאותיו. השאלה, מה היא מהותו של התהליך הזה.

הכוח שטמון במדרגות האלה מאלץ את האדם לעבור מהמדרגה הנמוכה למדרגה גבוהה יותר, וזה בהחלט כרוך בסבל ובכאב שמצטברים במדרגה הנמוכה עד כדי כך שאי אפשר לסבול אותם. כתוצאה מכך, הייסורים מכריחים את האנשים לעזוב את המדרגה שהם נמצאים בה ולעלות אל מדרגה גבוהה יותר.

נכון שהתיאור הזה מזכיר מאוד את חוקיות הדיאלקטיקה (אומנות הדיון/ויכוח)?

לפי פ. אנג'לס (Engels), הסדירות הכללית ביותר של היווצרות והתפתחות הטבע, החברה והמחשבה האנושית היא באיחוד ובמאבק ניגודים, במעבר משינויים כמותיים לשינויים איכותיים, בשלילת השלילה. (מתוך האנציקלופדיה הסוציולוגית, 2009).

אכן, אנחנו נמצאים במעין תהליך הדרגתי וכואב, אך בינתיים לא קיבלנו תשובות על השאלות "לאן האנושות הולכת" ו"כיצד לנהל את התהליך הזה?". יחד עם זאת, ניתן "לחשב" את מגמת ההתפתחות אם נשים את האדם ליד החברה.

… מהות האדם אינה מופשטת כפי שאופייני לאדם פרטי נפרד. הישות של מהות האדם היא מכלול של כל היחסים החברתיים.

אנג'לס, מייסד הגישה המטריאליסטית (חומרנית), עומד על כך שמהותו של האדם טמונה ביחסים החברתיים. למעשה, המקובלים טוענים את אותו הדבר.

האדם הוא יצור חברתי. הוא יכול למלא את צרכיו החיוניים רק בעזרת הזולת. ולכן השייכות והמעורבות שלו עם האחרים הן תנאי הכרחי לקיומו.

ננסה לסכם את העובדות: האדם, יותר נכון, האנשים, נוצרו חברתיים. האנושות גדֵלה עם כל דור חדש ולפיכך הקשרים בין בני האדם נהיים יותר הדוקים. יחד עם זאת, ישנה סתירה: ככל שהאנושות מנסה להתחבר יותר, כך היא פחות מצליחה בזה. בכל זאת אנחנו ממשיכים לנסות להתחבר, אף על פי שלא מודעים לכך. אבל על זה נדבר בחלק הבא.

ההמשך יבוא…

ידיעות קודמות בנושא:
הסוד העיקרי של היהודים, חלק 14
הסוד העיקרי של היהודים, חלק 12
הסוד העיקרי של היהודים, חלק 10

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest