דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / הניואנסים של שיטת שתי הרשויות

הניואנסים של שיטת שתי הרשויות

בעל הסולם, מאמר "השלום": "יש שהחכימו יותר, כי היה קשה להם, לקבל את ההנחה הזאת, של השגחת הטבע. ומשום זה, באו להנחה שנייה, אשר יש כאן שני משגיחים וממציאים: אחד בורא ומקיים את הטוב, ואחד בורא ומקיים את הרע. והרחיבו מאד שיטה זו, בראיות ומופתים על דרכם".

תיאורית שתי הרשויות היא שלב התפתחות טבעי. הטבע משפיע עלינו באופן שונה, ואנחנו מבחינים בהשפעה הזאת חיוביות ושליליות. טוב לנו ורע לנו, ובהתאם לזה אנחנו מחלקים את המציאות לשני חצאים. כי אין לנו הרי חיישן אחר, חוץ מהרצון לקבל.

חמשת החושים הם מעין חיישנים מכאניים, שהמדידה שלהם בפני עצמה עדיין לא אומרת לי שום דבר. מאחורי הראייה, השמיעה, הטעם, הריח והמישוש עומד הרצון לקבל. והוא זה שמגלה את החיובי (+) או השלילי (-) של אותם הנתונים שאני קולט. דווקא זה חשוב לי ורק את זה הרצון שלי מזהה, מה טוב עבורי ומה רע.

כתוצאה מכך, אני מתחיל לחלק את המציאות לשני חלקים: חיובי ושלילי. זה מתגלה בבהירות אצל ילדים קטנים, שנמנעים ממקומות מסוימים או מחפצים מסוימים, ואילו לאחרים הם דווקא נמשכים. וכך גם אצל האנושות ישנו כזה שלב של התפתחות, שבו היא מחלקת את הכול בין שני כוחות. כל הטבע שלנו מכוון אותנו לזה, כי אנחנו הרי חיים לפי ההרגשות והתחושות שלנו.

התיאוריה הזאת היא מאוד פשוטה, אבל חשוב להבין כאן, שהיא אינה מגבילה את עצמה להרגשות הפרטיות הטובות או הרעות, אלא מעבירה אותם לטבע, ומייחסת לו את הכוונות המתאימות לחשבון שלנו. בצורה כזאת, אנחנו מייחסים לטבע איזושהי שליטה, יחס, כוונה לעזור או להזיק לנו. ולהיפך, בלי זה אף אחד אינו סבור שלטבע יש כוונה, מחשבה ותוכנית, אלא הוא מצטייר כמשהו דומם ולא יותר מזה.

אם לטבע יש שלטון, אז הוא כבר לא חסר עצמיות. אלה כבר לא חוקים נוקשים, חסרי אישיות, שנקבעים על ידי יחסי הגומלין של חלקיקי היסוד. לא, שלטונו של הטבע הוא עניין אחר. הוא יכול להיות יחידי, ויכול להיות כפול. בכלל, שתי רשויות זאת תיאוריה הגיונית מאוד, כי הרי הכול בעולם בנוי על שני הפכים, על פלוס ומינוס, החל מהאלקטרונים והפרוטונים במבנה של האטום. במבט ראשון, באמת שני השלטונות מנוגדים זה לזה, והכול תלוי בשיווי המשקל של הכוחות ביניהם.

וזה עודד את האנושות ליצירת המיתולוגיות. אנחנו הענקנו לטבע רצון, תוכנית ומטרה, וזה הפך לציון דרך חשוב.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "השלום", 02.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
לשחזר את החותם על פי הנחתם
שיטת שתי הרשויות ומקורות התרבות האנושית
עבודת אלילים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest