דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / הנהגת ישראל והנהגת אומות העולם

הנהגת ישראל והנהגת אומות העולם

מתוך דברי "מדרש רבא", פרשת בלק: בתשובה שקיבל בלק מחכמי מדיין נאמר שהנחש הזה, משה, ינק מהחזה שלנו. מדייני הזמין אותו לביתו, נתן את בִּיתו לו לאישה וצייד אותו בכסף. ולאחר שעזב את בית חמו, משה הרס את העם המצרי. אתה רוצה לדעת במה כוחו של משה ושל חסידיו? בפיותיהם. כאשר הם זועקים לאלוקים, הוא מקיים את כל הבקשות שלהם. לכן, תנצח את היהודים בנשק שלהם, אנחנו מייעצים לך לקרוא לבלעם, אשר בכוח דיבורו הוא לא פחוּת ממשה.

בתורה נאמר שאין נביא מקרב היהודים שהשיג מדרגה יותר גבוהה ממשה, ומקרב אומות העולם, יותר מבלעם. ביניהם, כלומר בין הכוחות החיוביים והשליליים, צריך להיות איזון. אחרת, אם לא תתחיל לאזן בין זה לזה, אתה לא תוכל להתפתח. כשאתה עולה בסולם העולמות הרוחניים, אתה כל הזמן עובר ממדרגה למדרגה, ובכל אחת מהן כוחות הימין והשמאל צריכים להיות שווים.

שאלה: כלומר להנהגת ישראל צריכה להיות בהכרח הנהגה תואמת מאומות העולם?

תשובתי: אני לא מדבר על היסטוריה ואני לא רוצה להעמיד זה מול זה מלחמות גשמיות ורוחניות או הנהגה של אלה ואחרים, מפני שבעולם הגשמי כל בני האדם הם אגואיסטים. ואילו אדם שעולה במדרגות רוחניות, הולך על "שתי רגליים", בקווים ימין ושמאל, כשמעלה את הלב והשׂכל שלו יותר ויותר גבוה בשילוב הנכון ביניהם. כי מערכת ההנהגה העליונה, מערכת הגילוי והיצירה של הבורא, מורכבת משני כוחות מנוגדים אלה.

אתה לא תגלה, תכיר, תראה, תבין ותתאר בצורה אחרת את הבורא! אתה צריך לצייר אותו לפניך על המסך שלך. עכשיו על המסך הפנימי שלנו אנחנו רואים כביכול את העולם הסובב אותנו. למעשה אנחנו מסתכלים לתוך עצמנו ומופיעה אצלנו אשליה, כאילו שאנחנו רואים משהו לפנינו. אבל למעשה שני הכוחות המנוגדים צריכים לצייר על המסך שלנו את אותה הדמות, אותה מערכת ההנהגה, אותה מחשבת הבריאה שנקראת בורא. כל זה נמצא בכל אחד מאיתנו. ומה מחוץ לנו? את זה אנחנו לא יודעים ולא מבינים.

כלומר, בהתקדמות הרוחנית רגל שמאל שלי זה בלעם, בלק ושאר הכוחות השליליים, ורגל ימין שלי זה עם ישראל, משה וכולי. והם כולם מנוגדים זה לזה ושווים בכל מדרגה. דווקא ביניהם, כשאתה מאבד לגמרי את ההבדל בין שתי המערכות, אתה יכול לעלות. העלייה נעשית רק כלפי מעלה, לפי איזה קריטריון זה נקרא "כלפי מעלה"? כשאין העדפה לכוח זה או אחר, ימין ושמאל צריכים להיות שווים! אז במה הכוח? זהו המרכיב הנעלם, שנקרא "שליש אמצעי דתפארת". שם, איפה שהכול נעלם, למעלה ממך!

כאשר אתה מגיע להתנגדות נכונה של שתי המערכות, שני הכוחות המנוגדים, חושך ואור, אז אתה מתחיל להבין שמחשבת הבריאה של הבורא, מה שהיה קיים לפני בריאת העולם, נמצא למעלה מזה. במילים אחרות, אתה צריך לעלות לאותה הנקודה שממנה נבראו שתי המערכות של הכוחות הללו, למחשבת הבריאה. במחשבת הבריאה גם יש שני חלקים, למרות שהמערכת הרבה יותר גדולה. חלק אחד זו התוכנית שיורדת למטה, בכך שיוצרת את שתי מערכות הכוחות ואת העולמות הרוחניים. תחילה את מערכת ההנהגה, אחר כך את העולם שלנו ואחר כך בדרגת העולם שלנו את הטבע: דומם, צומח, חי ובני אדם. החלק השני זו מחשבת הבריאה העליונה, שנמצאת מעל לתוכנית ומערכת ההנהגה, שמממשת הכול בעולם שלנו.

ולמעלה מזה, הכול נעלם. אין לנו בינתיים שום אפשרות לגלות מה נמצא למעלה ממחשבת הבריאה. אנחנו מרגישים משהו, אבל לא יכולים לתפוס. כי לצורך זה עדיין לא התפתחו אצלנו כלים מתאימים. לכן המקובלים אומרים ששם הכול נעלם, ערפל מוחלט. המצבים האלה נקראים ג"ר דאצילות. ג"ר, זה ג' הספירות העליונות של עולם האצילות, איפה שנעלם כל הקשר עם העולם שלנו. שם ישנן תכונות אחרות לגמרי שאותן אנחנו לא יכולים להשיג, אלא רק לאחר גמר התיקון המלא, באיחוד של כל המערכות, איפה שכבר אין שום הבדל בין הקווים ימין ושמאל, בין טוב ורע. כשאנחנו מתעלים מעל זה, מתחיל להיווצר בתוכנו יסוד להבנת אותה המדרגה הסודית. היא מהווה עבורנו סוד מפני שאנחנו לא מסוגלים לברר אותה היום, חסרה לנו רזולוציה כדי לתפוס אותה. אבל בכל מקרה, כל מה שקיים מעבר לזמן, למרחק, מעבר לעולם שלנו, נמצא בתוך האדם.

לכן שני הכוחות המנוגדים האלה אינם מתגלים בשום צורה בעולם שלנו. כלומר האגואיזם והאלטרואיזם האמיתיים, הם לגמרי לא מה שאנחנו רואים בדרגה הגשמית. הם מתגלים רק בהתנגדות הפנימית של בני אדם שמתעלים מעליהם. למשל, כשמתאספת קבוצת חברים בעם ישראל שרוצים להתעלות רוחנית, דווקא אז מופיעות בהם התכונות הללו. בשבילם כתובה התורה – אור שפועל על בני אדם שרוצים להתעלות. ולכן התנאי היחיד לעלייה, זה להיות "כאיש אחד בלב אחד", כלומר להשתמש נכון באגו. ואז אנחנו נגלה בתוכנו את כל הדמויות שמתוארות בתורה, וכל מה שכתוב בה, ככוחות בדרך ההתפתחות הטובה.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 8.7.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest