דף הבית / אקטואליה / המשחק הפוליטי של איראן  

המשחק הפוליטי של איראן  

שאלה: חתימת ההסכם בין מדינות המערב לבין איראן בנושא העשרת אורניום לכור האיראני נמצאת בשלב הסופי. אירן כבר החלה לצקת בטון על הכור ובימים הקרובים יבוטלו הסנקציות על איראן.

ממשלת ישראל סבורה שהמצב הזה מסוכן עבורנו, אבל במבט על ההיסטוריה של יחסי ישראל איראן, יהודים, פרסים, ובהתחשב בכך שאיראן תמיד הייתה מנוגדת לעולם הערבי, אפשר לומר, שהרטוריקה האנטי ישראלית החלה באיראן רק בשנות ה-90 כדי להתקרב לעולם הערבי, ועכשיו אנחנו רואים שהמעשה לא הצליח להם. האם איראן באמת מהווה איום על ישראל, או שזה משחק פוליטי?

תשובתי: לאורך כל ההיסטוריה של ההתפתחות האנושית, איראן לא היוותה כוח שמנוגד לנו. בין ישראל ואיראן לא היו התנגשויות, ובתקופת כהונתו של השאח היו בינינו יחסים טובים. אבל לאחר המהפכה האיסלאמית החלה איראן להתקרב לעולם הערבי, לכן התערבבו הפוליטיקה, ההיסטוריה החדשה והפילוסופיה עם האידיאולוגיה, ולא ניתן לומר מה תהיה התוצאה.

העניין הוא שהכול עובד לפי התועלת של הרגע הנוכחי. לאף מדינה אין תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח, אלא איך להתקיים מהיום למחר, לכן מותר ללחוץ על מישהו, או להסיט מישהו הצידה, וכך פועלות כל המדינות ללא יוצא מהכלל. אמריקה ורוסיה דבקות בקו שלהן ולראשונה הן הגיעו להסכמה הדדית ונוהגות בסלחנות כלפי איראן. כמו כן יש הרבה הסכמים פנימיים שמוסתרים מהאנושות. אנחנו בישראל צריכים לחשוב איך להגן על עצמנו מפני שכל מדינה היא אויב פוטנציאלי שלנו.

שאלה: יוצא שהכול הוא משחק פוליטי והמצב בעשרים השנים האחרונות מנופח מעבר למידה?

תשובתי: מנופח מפני שאיראן רוצה למשוך אליה את תשומת לב כל העולם וכל מדינות ערב ולהראות שדווקא היא נמצאת בראש התנועה הערבית המשחררת, למרות שעיני העולם לא נשואות אליה. לכן היחס של איראן כלפי ישראל הוא משחק פוליטי גדול ולא רצון ריאלי להשמיד אותה. אבל בין אם זו מדיניות או רצון ריאלי מה ההבדל? בשבילנו זה אותו הדבר.

עבור העם האיראני הכיוון הפוליטי של מדינתם אינו מהווה אידיאולוגיה פנימית של דתם. זה לא מה שקורה במדינות ערב, הפרסים הם לא ערבים.

שאלה: גם באיראן יש חלוקה לשיעים וסונים, כמה העוינות ביניהם חזקה יותר משנאתם לישראל למרות שהיא נוצרה באופן מלאכותי?

תשובתי: העוינות הזו קיימת מדורי דורות, עוד מהזמנים של הנביאים שלהם, ולכן איני חושב שהיא יכולה להסתיים בקלות. אבל יש לפעמים הפוגות זמניות בעוינות ביניהם בגלל החיים של זה לצד זה, בשטחים משותפים ובמדינות משותפות. יש סונים במדינות שיעיות, ויש שיעים במדינות סוניות, והכול יחסי. לדעתי זה לא כל כך בולט באיראן בגלל חינוך עצמאי ודרך חיים מאוד מיוחדת. צריך להבין, שכאשר מגיע מנהיג חדש, מסוגו של חומיני, אז כמו בכל מדינה, 90% מהאוכלוסייה תלך אחריו, בהתאם, למה שנקרא, תכונת העדר. לכן אין משמעות רבה, במיוחד באיראן, לעניין השיעים או הסונים, אלא חשוב, מי יהיה המנהיג ומה תהיה האידיאולוגיה הכללית. עכשיו סבור העם האיראני שהאידיאולוגיה הנוכחית מחזקת אותם ולכן הם תומכים בה.

שאלה: האם אפשר להגיד שהפרסים כעם השפיעו בצורה משמעותית יותר על היהודים מאשר כל עם אחר בעולם?

תשובתי: אני חושב ששום עם בעולם לא השפיע על האידיאולוגיה הפנימית של יהודים, על הגרעין האידיאולוגי של העם היהודי. אם היהודים מתרחקים מהמקורות הרוחניים שלהם אז וודאי שהם נתונים להשפעה חיצונית. אבל אם מתקיים בהם הגרעין הרוחני של העם, כלומר הקשר עם קבוצת אנשים שלומדת את חכמת הקבלה ושמהווה את הבסיס למקורות רוחניים, אז לא אידיאולוגיה ותרבות מערבית או מזרחית, ולא דת נוצרית או מוסלמית יכולות להשפיע על עם ישראל. והראייה לכך הם היהודים שהגיעו לכאן ממדינות שונות ואין להם שום משיכה למדינות מוצאם ולדתות שלהן. כלומר העם היהודי עבר באופן מדויק את כל ההיסטוריה והגיאוגרפיה העולמית וחזר לארצו מבלי שהאירועים איפה הוא היה ומה הוא עשה השאירו עליו רושם.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 15.01.2016

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest