דף הבית / חינוך, ילדים / המשחק הוא הזדמנות לביטוי עצמי

המשחק הוא הזדמנות לביטוי עצמי

שאלה: בחינוך האינטגרלי של הילדים הקבוצות לא צריכות להיות גדולות. בערך 10 אנשים, מה גם ששניים מתוכם – מדריכים. האם העיקרון הזה נשמר גם בחינוך המבוגרים?

תשובתי: למבוגרים זה הרבה יותר קל, מפני שהם בכל זאת אנשים אחראיים יותר. הם בשמחה מקשיבים למורה ונכנסים לדיון איתו. מדריך אחד יספיק בהחלט ל-30-40 איש, או אולי שני מדריכים ל-50 איש. כשמדובר במבוגרים, לא צריך להתאמץ כדי להחזיק אותם יחד, לא צריך לעניין אותם, לא צריך לשחק כדי למשוך את תשומת ליבם, אלא ללמד בצורת משחק. זה דבר ראשון.

דבר שני, עלינו להבין שבכל זאת האנשים צריכים לעבור טרנספורמציה פנימית רצינית מאוד. זוהי עבודה פסיכולוגית גדולה של האדם על עצמו, של ההיכרות שלו עם עצמו: מי אני. לכן חייבים לצלם את המשחק שלו, כדי שהוא יוכל לראות את עצמו מהצד.

הרי אנחנו כל הזמן משחקים. אני יכול להתחקות למשל אחרי דמות מסוימת, שראיתי אותה לפני שנים רבות, ספגתי אותה לתוכי, והיום אני ממש מגלם אותה. כך אנחנו מתנהגים. זה מובן מתוך הפסיכולוגיה. לכן הדבר החשוב ביותר בלימודים המעשיים – הוא לתת לאדם כמה שיותר דמויות נכונות כאלה, שלאחר מכן הוא יוכל להתחקות אחריהן.

וכתוצאה מכך שהוא יתחקה אחריהן ויבחן אותן, הוא יבין מי הוא באמת, מפני שהנתונים הפנימיים שלו יתגלו לו כל הזמן ביחס לדמות שאותה הוא משחק. המרחק הזה, הדלתא הזאת בין מי שאני לבין מי שאני משחק תעזור לאדם סוף כל סוף להכיר את עצמו. וזה הדבר החשוב ביותר. ואז הוא באמת יוכל להביע את עצמו, את התכונות הפנימיות המקוריות שלו, את הכישרונות שלו. ואז העולם באמת יהפוך להיות אינטגרלי, מפני שלכל אדם תהיה הזדמנות להביע את עצמו.

מלבד זאת, אנחנו צריכים ליצור מדריכים לחברה האינטגרלית החדשה מתוך כל התלמידים ללא יוצא מן הכלל, אפילו מהחלשים ביותר. אין לאדם זכות להיות סטודנט פאסיבי וללמוד רק בשביל עצמו. הוא צריך ללמוד כדי ללמד את האחרים. הוא צריך להרגיש שככל שהוא רוכש את הצורה החדשה של הקשר ההדדי בין בני האדם, הוא בעצמו הופך לחלק פעיל של אותו הקשר, והוא חייב להעביר אותו הלאה.

כלומר, תלמידים שלומדים אצלנו חצי שנה-שנה, חייבים ללמד בקבוצות של מתחילים. ודאי שבהתחלה הם יהיו צמודים למורים שלהם, ויעסקו בנושאים מוגבלים מאוד, אך זה יהיה מחויב עבורם. בדיוק כך הם מפתחים את המיומנויות שלהם! בדיוק בצורה כזאת האחרים לומדים מהם!

אנחנו לא צריכים להסתיר את העבודה שאנחנו הופכים את התלמידים שלנו למורים, ואנחנו צריכים להכניס אותם מייד למסגרת ההוראה המתאימה. זה בראש ובראשונה יחייב אותם ללמוד את החומר בתשומת לב יתירה ולהבין אותו טוב יותר. ושנית, זה יפתח קשר גדול יותר בינם לבין האחרים. הדבר החשוב ביותר בכל הלימוד הזה הוא דווקא הלימודים המעשיים.

מתוך שיחה בנושא החינוך האינטגרלי, 12.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
שוויון בקבוצה?
לחזור לספסל הלימודים
הגיל לא מפריע ללימוד

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest