דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / משבר של הקשר המשפחתי

משבר של הקשר המשפחתי

באופן כללי, הטבע מחייב אותנו בקשר ממושך, ביצירה של סביבה יציבה לאדם, שתלווה אותו לאורך כל חייו, בלי קשר לתהליכים ולמצבים שהוא חווה.

עם זאת, אף על פי שאנחנו מבינים את ההגדרות ההתחלתיות של הטבע, אנחנו גם רואים את הפגמים שלנו שאינם מאפשרים לעמוד בדרישות של הטבע, שאינם נותנים לבנות חיים נורמליים, אפילו במונחים פיזיולוגיים גרידא.

כאן, ככל הנראה, דרושה עבודה מצידנו, עבודה לא פשוטה, קשה, הקשורה באופן ישיר לחופש הבחירה שמאפיין רק את האדם. והחופש, של מחשבות, מילים, מעשים, האפשרות הזאת לבנות את החיים באופן עצמאי, בא לידי ביטוי בעיקר בגישה נכונה כלפי משפחה, שלפיה אנחנו חייבים למלא את מה שאינו מופעל בתוכנו על ידי הטבע שלנו באופן אינסטינקטיבי.

אני חייב להיות נאמן למשפחה, נאמן לטיפוח וחינוך הילדים, עד שאעמיד אותם על הרגליים, והם בעצמם יתחילו להקים משפחות משלהם. ולמרות, שעל פי המסורת היהודית, אדם מגיע לגיל בגרות בגיל שלוש עשרה, הוא הופך להיות באמת בוגר ועצמאי בגיל עשרים, וגם זה באופן יחסי. ועד אז, הטבע מחייב אותנו לטפל בו.

כיום, קשה לבני אדם לשמר משפחה לתקופה כה ארוכה. וזה שוב מעיד על המשבר שבו אנחנו נמצאים.

עוד לפני 50-60 שנה גירושין נראו כאסון גדול. אנשים דנו במקרים כאלה כבמשהו מפתיע ולא מובן, כמשהו יוצא דופן. אז עוד לא הייתה הסכמה חברתית בעניין זה, וגירושין לא היו דבר קל ומקובל. אנשים התגרשו במקרים נדירים מאוד. היום קשה אפילו לדמיין מה היה צריך לקרות כדי שאנשים יהיו מוכנים לזה.

עם זאת, במחצית של המאה האחרונה, המצב השתנה באופן דרמטי. עכשיו, רוב הזוגות מתגרשים, אנשים מתחתנים כמה פעמים ומגדלים ילדים מנישואים שונים. זה כבר לא מפתיע אף אחד. נשים לפעמים מעדיפות להביא ילדים בלי בעל, ובאופן כללי, אינן רוצות להתחתן.

כאשר אני מופיע בפני קהל, אני לפעמים שואל את הקהל, המונה אלפיים או שלושת אלפים איש, "כמה בודדים נמצאים באולם?". ועד 80% מהמשתתפים מכירים בכך שאינם נמצאים במערכת יחסים משפחתית. ומדובר באנשים בגילאים 30-40 במוצע.

לאחר מכן אני שואל: "מי מכם מוכן להתחתן?", ואז רוב המצביעים בחיוב הם גברים, ולא נשים, שאחר כך מעידות שהדבר הוא אכן כך. הן לא מרגישות שאיפה פנימית, צורך במשפחה וילדים.

אולי מעיק עליהן חוסר במשהו, אבל להחליט על נישואים, להתחיל ליצור יחסי משפחה, להרגיש מעורבות, מחויבות, כל זה כל כך קשה לאגו שלנו שגדל, שהן מעדיפות להישאר רווקות.

הן יכולות בקלות יחסית לדאוג לעצמן, לספק לעצמן את כל מה שצריך, במיוחד שבימינו נשים בעבודה לעיתים קרובות יותר טובות מגברים. בנוסף, הן יודעות לנהל משק בית, ואף על פי שהן עסוקות, הן נשארות די חופשיות מכל מיני התחייבויות, ופתוחות להזדמנויות שמציע העולם המודרני.

מצד שני, לגברים לא כל כך קל: חסר להם הטיפוח הנשי, הם מרגישים קצת יותר "תלויים באוויר" מאשר הנשים, ולעתים קרובות הם אינם מסוגלים לדאוג לעצמם. עם זאת, גם הם רואים במשפחה נטל, עול כבד. אם זה היה אפשרי, הגבר המודרני היה מעדיף את אימו על פני אשתו. משפחה וילדים עם כל ההשלכות, זה לא בשבילו.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 213, 22.07.2013

ידיעות קודמות בנושא:
המעבר למשפחה אחת
אהבה ממעוף ציפור 
סוד האושר שלנו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest