דף הבית / המשבר ופתרונו / המעמד השולט הגלובלי

המעמד השולט הגלובלי

מאמר דעה של  מ.דילאגין (M. Delyagin), כלכלן:

מהות המשבר הכלכלי היא בכורח נפילת העולם לשפל חדש. בשוק הגלובלי נבנו מונופולים גלובליים, הם נרקבים ואין שום מקורות תחרותיים חיצוניים המסוגלים לעצור את הריקבון הזה.

גורם אחר שמסוגל להחליש את המונופוליזם הוא תהליך הקדמה הטכנולוגית, אך הוא נחסם על ידי אותם המונופולים, על ידי מוסד ה"נכס האינטלקטואלי". לכן הקריסה אל תוך השפל היא בלתי נמנעת, והשפל מוביל לפירוק השוק הגלובלי לאזורים.

כבר למעלה מעשור שאנו מצליחים להתרחק מהאפשרות המפחידה הזו, על ידי "ייצוא חוסר היציבות", שהפך לכיאוטיזציה של אזורים שלמים בעולם ול"מהפכת פצלי השמן", העלולה להתפתח לסכסוך גרעיני. עם זאת, מעמד הביניים של המדינות המפותחות ייעלם, השוק יתחלף בחלוקה על פי אגודות מקצועיות, והדמוקרטיה תוחלף בדיקטטורה של מידע.

עם זאת, במהלך הגלובליזציה הולך להתפתח מעמד שולט גלובלי המאחד את העסקים הגלובליים ואת הפוליטיקאים המשרתים אותו, את זרועות הביטחון, האנליסטים, מנהיגי התקשורת וגורמים אחרים בעלי השפעה גלובלית. הכוח של המעמד הזה הוא בפתיחות הפורמאלית שלו: זהו לא מבנה היררכי בסגנון "ממשלה עולמית", אלא שילוב של מערבולות שסוחפות אליהן ודוחות מעליהן גורמים כאלה ואחרים.

עבור הפוליטיקאים של המדינות החלשות, אשר מטרתם היא צריכה פרטית, בלתי אפשרי להתגבר על הפיתוי להיכנס למעגל השליטים הגלובליים. נעים ומובן להם יותר לתקשר עם עולם העסקים הגלובלי מאשר עם העם שלהם, והם מתחילים לשרת את עולם העסקים הגלובלי נגד העם שלהם.

התייחסותי: כך או אחרת, ההתפתחות הזו תביא אותנו לצורך לשנות את האדם עצמו, ולא את העולם שסביבנו.

ידיעות קודמות בנושא:
כלכלת העולם נמצאת על סף העידן הישן
השפל הגדול של המאה ה-21
הבעיות הגלובליות של האנושות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest