דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / המעבר מהפסיכולוגיה המטריאליסטית לפסיכולוגיה הרוחנית

המעבר מהפסיכולוגיה המטריאליסטית לפסיכולוגיה הרוחנית

פעם, המקובלים שרצו לגלות את העולם הרוחני היו צריכים להתחיל מהעולם שלנו ולעבוד דרכו, דרך חכמות שונות, יגיעה עצומה וצער רב – כלומר ממש מתוך החומר עצמו למשוך את עצמם אל גילוי העולם הרוחני, גילוי רשת הקשרים הנכונים בין בני האדם.

אך לאחר מכן התגלו כתבי האר"י, בהם הוא מספר על הקשרים הפנימיים שמחברים בינינו דרך מערכות יחס מיוחדות: זו"ן, ישסו"ת, או"א, א"א וכן הלאה. ובכך הוא מסביר לנו באילו צורות קשר אנחנו יכולים להימצא, כיצד משפיעות עלינו ההתקשרויות השונות בין המערכות, וכיצד אנחנו בעצמנו יכולים להשפיע עליהן ולעורר את צורות הקשר האלה. הדברים דומים למה שקורה בעולם שלנו, רק בתכונת ההשפעה.

כפי שבעולם שלנו אנחנו יכולים להפעיל צורות מסוימות של קשרים, כדי שהן, מצידן, יתחילו להשפיע עלינו בחזרה – כך גם אותה רשת היחסים קושרת בינינו גם בעולם הרוחני, רק שהיא פנימית יותר. בצורה כזאת אנחנו עוברים מהפסיכולוגיה המטריאליסטית לפסיכולוגיה הרוחנית, ואז מתגלה לנו הקשר האמיתי בין הנשמות, בין בני האדם שחיים עכשיו ואלה שחיו פעם. לא חשוב אם האדם קיים בזמן הנוכחי בעולם הזה או לא – העיקר להתכלל ברשת הזאת. ואז, העולם שלנו כמו מתאדה, מאבד את חשיבותו. הרי הוא רק העתקה חיצונית שדרכה אנחנו צריכים להיכנס פנימה.

האר"י כתב על כל זה, והבעל שם טוב לימד כיצד צריך לעבוד במסירות נפש, לפי העיקרון של: "ה' צלך". ועכשיו, לאחר כל זה, אנחנו יכולים, בזכות העבודה בקבוצה (שהבעל שם טוב הוא זה שסידר את העבודה הזאת מחדש, לאחר הרשב"י) להזמין ממערכת הקשרים הזאת את המאור המחזיר למוטב. אנחנו מגיעים למערכת הזאת לא על ידי הרצון שלנו ולא על ידי הכוחות שלנו, אלא אנחנו מושכים עלינו מלמעלה, מתוך המערכת הזאת, הארה שנקראת "המאור המחזיר למוטב", "אור התורה", "אור מקיף".

הרי אם אנחנו לומדים את המבנה של המערכת הזאת, אם אנחנו משתוקקים אליה יחד ורוצים לארגן בינינו את אותם סוגי הקשרים, אז לא חשוב אם אנחנו מבינים או לא, בכל מקרה המאמץ שלנו יעורר את השפעת הכוח הזה עלינו.

בדומה לעולם שלנו, אם אנחנו רוצים להכיר איזו מערכת, אנחנו נכנסים אליה, לומדים אותה בצורות שונות ומתחילים בהדרגה להרגיש אותה. לפתע מצטיירת בנו תמונת המערכת הזאת, ואנחנו מבינים מהי וכיצד ניתן להתקשר ולעבוד איתה. אותו הדבר קורה בעולם הרוחני – רק שכוונת האדם משתנה. כשהוא נכלל במערכת העליונה, הוא עושה את זה על מנת למסור את עצמו לאותה המערכת. ככל שהוא נכלל בה יותר, כך הוא מתקדם יותר בגילוי שלה.

לשם כך דרושה עבודה רבה: גם עם המורה, גם עם החברים, גם עם כל העולם וגם בלימוד. כל זה מתחבר יחד.

מתוך שיעור על אגרת של בעל הסולם, 02.10.2011

 ידיעות קודמות בנושא:
קשורים ברשת אחת
להתחבר עם המקובלים הגדולים
על הידיים של המקובלים הגדולים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest