דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / המלחמה בין הפילוסופים למקובלים

המלחמה בין הפילוסופים למקובלים

"יוונים נקבצו עליי, אזי בימי חשמנים, ופרצו חומות מגדליי, וטימאו כל השמנים…" (מתוך השיר "מעוז צור ישועתי")

היוונים שבי נלחמים נגד לימוד התורה, כלומר, נגד אותה השיטה שהשאירו לנו המקובלים שהגיעו להשגה הרוחנית, כדי שאנחנו נתקן את עצמנו ונגלה את הכוח העליון. הרי רצון הבורא הוא להתגלות לנבראים, וחכמת הקבלה היא השיטה לגילוי הבורא לנבראים בעולם הזה.

גילוי הבורא הוא גילוי תכונת ההשפעה. ואם האדם לומד דווקא לשם המטרה הזאת, מפיץ את הידע הזה ומשתוקק להתחבר עם החברים כדי להגיע לתכונת ההשפעה – זה סימן שהוא מתקרב לגילוי הבורא בתוכו ולומד את התורה. הרי המטרה היחידה של התורה היא לבנות את הכלי, על ידי "ואהבת לרעך כמוך", ובכלי הזה לגלות את הבורא, להידבק בו, כך שהתכונה הזאת תתלבש בנו.

אבל מי שלומד רק כדי לדעת, או גרוע מכך, כדי להתגאות בכך בפני האחרים ולזלזל בהם – הופך את התורה לסם המוות. זה ההבדל בין האנשים שרוצים לתקן את עצמם ולחזור אל הבורא, ואלה שאין להם השתוקקות לחזור אליו, אלא סתם לקבל ידע, וברור שזאת לא מטרת הבריאה, מטרת האדם והבורא.

אם האדם מתקדם לקראת המטרה האמיתית, הוא שואף לעלות באמונה למעלה מהדעת, כדי שתכונת ההשפעה תהיה עבורו חשובה מכל. הרי הוא מבין שעל ידי רכישת תכונת ההשפעה הוא נכנס למימד גבוה יותר מהעולם שבו הוא נמצא עכשיו.

ואז הוא מתחיל להרגיש את כל מערכת הבריאה שיורדת אלינו מלמעלה, מהנותן, מהמנהל, במקום להרגיש שהוא כלוא בתוך עולם מוגבל, אפילו מבלי להבין שהוא מנוהל לגמרי מלמעלה. או שייתכן שהוא הרגיש שהוא תלוי בטבע, אך לא גילה את המערכת שדרכה מנהלים אותו, ולא את המנהל עצמו.

תכונת ההשפעה שהאדם רוכש עכשיו מגלה לו ראייה חדשה, באור החוזר, באור החסדים, כדי שהוא יכיר את מערכת הניהול של הבריאה, וכך יתקרב לגילוי המנהל של כל המציאות.

סביב זה מתנהלת כל המלחמה בתוך האדם – בין הרצון שלו שקורא לו להבין את הכול בתוך הדעת, כפי שמקובל בעולם הזה, לבין הרצון שמבין שהוא צריך לפתח בתוכו כלי קליטה חדשים. הפילוסוף שבו נלחם עם המקובל שבו.

הפילוסוף אומר שאפשר להתקדם רק על ידי המדע והידע, השכל החיצון. ואולי צריכים כאן גם איזושהי פרוטקציה או מזל, שכל חריף ופעולות חיצוניות מיוחדות. אם האדם מייחס חשיבות דווקא לדברים האלה, זה נקרא שהיוונים שבו מנצחים.

ואם הוא מתנגד לכל ההפרעות שנופלות עליו, אז הוא מרגיש שהוא אינו יכול לנצח, והוא זקוק לעזרתו של הכוח העליון, הבורא. הוא מבין שהוא לא יכול לנצח בעזרת הכוחות שלו, אלא רק בעזרת העליון, ולכן הוא זוכה להכיר אותו, להידבק בו.

לכן, עלינו להעריך את המלחמה הפנימית הזאת. הרי בדיוק בזכותה אנחנו מקבלים את התשוקה והנחיצות בעזרת הבורא. הגילוי שלו הוא מה שמציל את האדם, וזה נקרא "נס"! כך אנחנו מתעלים מעל היוונים שבנו. הרי שני הכוחות הללו – היוונים והמכבים – שווים זה לזה ומתגלים זה כנגד זה. הם אינם מסוגלים לנצח זה את זה. רק הכוח השלישי מלמעלה מסוגל ליצור ביניהם את הקו האמצעי.

מתוך שיעור על מאמר של הרב"ש, 27.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
האור יפתח את התפוח
חג הניצחון הראשון על עצמנו
"פרסום נס" החנוכה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest