דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / הכנה בת ארבעים שנה לכניסה לארץ ישראל

הכנה בת ארבעים שנה לכניסה לארץ ישראל

"וידבר ה' אל משה ואל אהרן לאמר: עד מתי לעדה הרעה הזאת אשר המה מלינים עלי את תלנות בני ישראל אשר המה מלינים עלי שמעתי: אמר אלהם חי אני נאם ה' אם לא כאשר דברתם באזני כן אעשה לכם: במדבר הזה יפלו פגריכם וכל פקדיכם לכל מספרכם מבן עשרים שנה ומעלה אשר הלינתם עלי: אם אתם תבאו אל הארץ אשר נשאתי את ידי לשכן אתכם בה כי אם כלב בן יפנה ויהושע בן נון: וטפכם אשר אמרתם לבז יהיה והביאתי אתם וידעו את הארץ אשר מאסתם בה" (שלח, י"ד, כ"ו-ל"א).

התורה מספרת על מדרגות ריאליות, אותן האדם עובר בתוכו. אבל הוא לא מבין, שהכול עושה האור ולא הוא בעצמו, כל הזמן הוא שוכח את זה, ולכן לא יכול שלא לטעות. אנחנו נעשה הרבה טעויות כשננסה לחזור בחזרה, ונעשה בדרך כל מיני שטויות, אי אפשר בלי זה! אנחנו חייבים להכיר באופן מלא את האגו שלנו, ולראות עד כמה הוא גדול. ואנחנו לא יכולים לעשות כלום עם הציקלופ (ענק חד עין) הזה.

במשך ארבעים שנות הנדודים במדבר, בהדרגה חינכנו את עצמנו בכל מדרגה, בכל צעד, כדי שכשנימצֵא שוב לפני כניסה לארץ ישראל, נהיה בטוחים לגמרי שאנחנו חסרי כוח לחלוטין ולא מסוגלים לעשות משהו בעצמנו. לא השׂכל שלנו ולא הלבבות שלנו יכולים לעזור לנו בכלום. לפנינו ציקלופים ענקיים, צבא חזק, עמים ששונאים אותנו ומוכנים לעשות הכול, רק שלא נחצה את הגבולות שלהם. ההכרה הזאת נשארת גם אצל הדור החדש, כך שההכרה הופכת לעוד יותר מובנת, עוד יותר פתוחה. אבל יחד עם זאת, במשך ארבעים שנה אנחנו בהדרגה מחנכים בתוכנו את תכונת ההשפעה והאהבה בינינו, ומתחילים לגלות מתוכה את הבורא כמקור של התכונה הזאת. יוצא שאנחנו יכולים להיכנס לארץ ישראל, רק באמונה למעלה מהדעת, כלומר עם תכונת ההשפעה מחוץ לעצמנו. 

אז במה הבעיה? היינו צריכים לטעות, כדי לגלות ולהסביר לעצמנו ולעם מה מתרחש בארץ ישראל, איזה כוחות עצומים יש שם ולמה אנחנו לא מסוגלים להשתלט עליהם, למה אנחנו כל כך רחוקים זה מזה ומהבוראלכן חטא המרגלים הוא הכרחי, כדי להבין עד כמה אנחנו לא בתוך זה. ללא הכנה בת ארבעים שנה לכניסה הנכונה לארץ ישראל, האדם לא יכול לדלג ממדרגה למדרגה. כל הבעיות שמבוררות על ידי המרגלים, וגילוי התגובה השלילית בעם הם טבעיים, ולא יכול להיות אחרת. בדרך הרוחנית אין טעויות, נעשה חישוב ריאלי: איזה מסך יש לך נגד האגו שלך, האם הוא מכסה את האגו.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 6.5.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest