דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / "הכל הבל הבלים" = "הכול אור חוזר!"

"הכל הבל הבלים" = "הכול אור חוזר!"

thumbs_myslitel_profil_100_wp.gif

לאחרונה הגיע לידי קטע קצר, שמתייחס לספר קהלת:
ספר קהלת נכתב ע"י המלך שלמה בשנים האחרונות למלוכתו המבריקה והמדהימה. הספר מורכב מ-12 פרקים ובו מתוארת השפלות של כל הדברים הארציים, שכשלעצמם אינם מסוגלים לתת מנוח לנפש האדם, מכיוון שהם זמניים, חולפים, כפי שמוכיח זאת המלך שלמה על בסיס ניסיונו העשיר (א'-ה'). יחד עם זאת מתואר בספר גם יחסו של החכם אל העולם. מטרתו האמיתית של החכם בעולם הזה היא, להתעלות מעל הארציות אל הנצחי והלא משתנה, לחפש אושר ושלווה בבורא, בין הגחמות הארציות.
הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קהֶלֶת, הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל. מַה-יִּתְרוֹן, לָאָדָם: בְּכָל-עֲמָלוֹ–שֶׁיַּעֲמל, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ. דּוֹר הלֵךְ וְדוֹר בָּא, וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עמָדֶת. וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ, וּבָא הַשָּׁמֶשׁ; וְאֶל-מְקוֹמוֹ-שׁוֹאֵף זוֹרֵחַ הוּא, שָׁם. הוֹלֵךְ, אֶל-דָּרוֹם, וְסוֹבֵב, אֶל-צָפוֹן; סוֹבֵב סבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבתָיו שָׁב הָרוּחַ. כָּל-הַנְּחָלִים הלְכִים אֶל-הַיָּם, וְהַיָּם אֵינֶנּוּ מָלֵא; אֶל-מְקוֹם, שֶׁהַנְּחָלִים הֹלְכִים–שָׁם הֵם שָׁבִים, לָלָכֶת. כָּל-הַדְּבָרִים יְגֵעִים, לא-יוּכַל אִישׁ לְדַבֵּר; לא-תִשְׂבַּע עַיִן לִרְאוֹת, וְלא-תִמָּלֵא אזֶן מִשְּׁמעַ. מַה-שֶּׁהָיָה, הוּא שֶׁיִּהְיֶה, וּמַה-שֶּׁנַּעֲשָׂה, הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה; וְאֵין כָּל-חָדָשׁ, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ. יֵשׁ דָּבָר שֶׁיּאמַר רְאֵה-זֶה, חָדָשׁ הוּא: כְּבָר הָיָה לְעלָמִים, אֲשֶׁר הָיָה מִלְּפָנֵנוּ. אֵין זִכְרוֹן, לָרִאשׁנִים; וְגַם לָאַחֲרנִים שֶׁיִּהְיוּ, לא-יִהְיֶה לָהֶם זִכָּרוֹן–עִם שֶׁיִּהְיוּ, לָאַחֲרנָה.
אֲנִי קהֶלֶת, הָיִיתִי מֶלֶךְ עַל-יִשְׂרָאֵל–בִּירוּשָׁלָם. וְנָתַתִּי אֶת-לִבִּי, לִדְרוֹשׁ וְלָתוּר בַּחָכְמָה, עַל כָּל-אֲשֶׁר נַעֲשָׂה, תַּחַת הַשָּׁמָיִם; הוּא עִנְיַן רָע, נָתַן אֱלהִים לִבְנֵי הָאָדָם–לַעֲנוֹת בּוֹ. רָאִיתִי, אֶת-כָּל-הַמַּעֲשִׂים, שֶׁנַּעֲשׂוּ, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ; וְהִנֵּה הַכּל הֶבֶל, וּרְעוּת רוּחַ. מְעֻוָּת, לא-יוּכַל לִתְקן; וְחֶסְרוֹן, לא-יוּכַל לְהִמָּנוֹת. דִּבַּרְתִּי אֲנִי עִם-לִבִּי, לֵאמר–אֲנִי הִנֵּה הִגְדַּלְתִּי וְהוֹסַפְתִּי חָכְמָה, עַל כָּל-אֲשֶׁר-הָיָה לְפָנַי עַל-יְרוּשָׁלָם; וְלִבִּי רָאָה הַרְבֵּה, חָכְמָה וָדָעַת. וָאֶתְּנָה לִבִּי לָדַעַת חָכְמָה, וְדַעַת הוֹלֵלת וְשִׂכְלוּת: יָדַעְתִּי, שֶׁגַּם-זֶה הוּא רַעְיוֹן רוּחַ. כִּי בְּרב חָכְמָה, רָב-כָּעַס; וְיוֹסִיף דַּעַת, יוֹסִיף מַכְאוֹב
הכול מובן, ואין מה להוסיף,איך אפשר לחשוב אחרת! הכול הבל הבלים.
ספר קהלת הוא יצירה מדהימה , היחידה בספרות שלא פיענחו את צפנה עד הסוף.

התייחסותי: להגדרת המילה "הבל", נסתכל ב"תלמוד עשר הספירות" (כרך ג', פרק י"א , אותיות ד'-ו') או ב"שער ההקדמות" של האר"י (עמ' ל"א, דרוש ב'): הבל הוא, "אור חוזר".

ועכשיו להסבר:
כל ספרי הקודש שנכתבו עד לתקופתו של השל"ה הקדוש (המאה ה-17), נכתבו רק ע"י מקובלים שהשיגו את העולם העליון, וכל המתואר בהם, מתואר מתוך השגת המחבר בלבד.

יש אנשים, שמשיגים את העולם העליון ומדברים רק מתוך הרגשתו. וכיון שהם רואים, שהעולם שלנו מושגח באופן מוחלט מלמעלה מהעולם העליון – כולל בני אדם הנשלטים מלמעלה באופן מוחלט – אין מה לדבר בנפרד על העולם שלנו. העולם שלנו הוא עולם התוצאות.

ראו מה אומר ספר הזהר בפרש ויצא (פרוש הסולם, פרשת ויצא , סתרי תורה, אות י"ג): וזרח השמש ובא השמש: שואל, מה ראה שלמה המלך, אשר ההתחלה מספר החכמה שלו הוא מכאן, מסוד זריחת וביאת השמש. אלא אמר רבי אלעזר, שלמה המלך העמיד את ספרו על ז' הבלים, שהעולם עומד עליהם, והם עמודים ואדנים המהוים קיומו של העולם. ומשום זה המה נקראים הבלים, כי כמו הגוף, שאינו מתקיים בלי הבל, אף העולם כן, שאינו מתקיים זולת על ההבלים שאמר שלמה המלך, והם שבע, שכתוב הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל הבל.

לכן כל מה שבאמת קיים הוא הבל! (אור חוזר), שכן הוא קיים במידה בצורה רק בזכות האור חוזר – אור שאנו בעצמנו צריכים ליצור – ובתוכו כמו בקרן של זרקור נגלה את העולם העליון ואת הבורא.
לפי הפירוש הזה ספר קהלת אינו אפלולי ושחור כל כך, אלא מלא באור עליון! הלוא מקובל אינו יכול להתבטא אחרת, במיוחד מקובל גדול כמו שלמה המלך!

5 comments

  1. והם שבע, שכתוב הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל הבל.

    הסבר : הבל – מעוט (יחיד)         1 +

              הבלים – רבים (שניים)     2 +

              הבל  – מעוט (יחיד)         1 +

              הבלים  – רבים (שניים)    2 +

              הכל הבל  – יחיד (מעוט)     1+

              סה"כ שבעה הבלים            7 =

    שבת שלום ומבורך משבעת הגמדים

  2. רב יקר,

    "עד שהמלך במסבו, נרדי נתן ריחו" (שיר השירים א' יב').

  3. זהר פרשת ויצא/סתרי תורה/ אות  יג (פירוש בעל הסולם)

    פירוש. הדבור, שה"ס הנוקבא כולל בתוכו קול והבל, אשר ההבל הוא שורש אל הקול, והקול הוא שורש אל הדבור, וע"כ הם נבחנים, לנשמה רוח ונפש, שהבל ה"ס הנשמה שהיא שורש הרוח, וקול הוא רוח שהוא שורש אל הנפש. המכונה דבור. וז' הבלים ה"ס ז' ספירות תחתונות של הבינה הנקראת נשמה. שהן מלובשות בז"ס של ז"א הנקרא רוח, ובתוך ז"ס של הנוקבא הנקראת נפש, וכן נקראת עולם. וז"ש עלמא שה"ס הנוקבא, לא אתקיים אלא על הבלים דאמר שלמה מלכא, ואינון שבע, כי שבעה הבלים הם שבע נשמות בתוך ז' ספירות חג"ת נהי"מ של העולם, שהוא הנוקבא. ג' ספירות חג"ת מכונות עמודים. ונהי"מ מכונות אדנים.

  4. רינת, הקבוצה הוירטואלית

    הי אתי

    תודה רבה על הפירוש

     עכשיו זה קצת יותר ברור

    יום טוב

  5. מעניין, שלמה הבין את מה שמכנים היום תאוריית הקקונטים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest