דף הבית / חכמת הקבלה / שורשים רוחניים / הכול נובע משורשים עליונים

הכול נובע משורשים עליונים

שאלה: מה הצורך שלנו בגיאוגרפיה קבלית? האם יש לה יחס לגיאוגרפיה של העולם הגשמי שמלמדת על קואורדינטות, נופים וכל השאר?

תשובתי: חכמת הקבלה חוקרת ומלמדת את כל מה שנובע משורש הבריאה. שורש הבריאה, אלה ד' בחינות התפשטות של אור ישר, כלומר עשר הספירות הראשונות. כאשר האור החל להשפיע על הנקודה שבתוכו, הופיעה מהבחינה הראשונה הבחינה השנייה, אחר כך השלישית, הרביעית, ואז התרחש צמצום, לאחר מכן הכול המשיך להתפתח. האור שמתפשט משפיע על הרצון שהופיע בו, הרצון לקבל, ליהנות, להתמלא. ובהתאם הרצון מתחיל להשתנות. מאחר ומצד אחד, האור נושא מילוי, ומצד שני את תכונת ההשפעה, כלומר את המהות שלו ומעביר אותם לרצון, אז ברצון מופיעות שתי תגובות. האחת, הנברא נהנה מהמילוי של האור מפני שהוא הפוך מהבורא, כדי שיוכל לקבל ממנו תענוג. והשנייה, הרצון מדמה את עצמו בהדרגה לאור, "תופס" את האופי שלו, את תכונותיו וזה ממעיט בו את הנרצון ליהנות.

מתוך הופעתן של שתי התכונות המנוגדות הללו בתוך החומר, בתוך הרצון ליהנות, נובעות כל מדרגות ההתפתחות הבאות של הנברא. הנברא מתפתח דרך חמש עולמות, בכך שהוא מתחלק לחלק חיצוני שנקרא "עולם", ולחלק פנימי, שנקרא "נשמה". והוא מתפתח כך עד לנקודה הנמוכה ביותר בהתפתחות הרוחנית שלו. לאחר מכן מתרחש מעבר לדרגה של העולם שלנו והתפשטות לתוך החומר שלו שמהווה הטבעה, חותם של העולם הרוחני. מה גם שהחומר של העולם שלנו מהווה העתק תואם בינו לבין הכוחות הרוחניים. לכן, מה שמתרחש בעולם הרוחני בהתאמה בין הכוחות, מתרחש בעולם שלנו בהתאמה בין חלקים שונים של חומר שונה. זה הביא לתופעה מעניינת מאוד: בקצה של איזו גלקסיה הופיע כדור הארץ הקטן והדֵי לא מרשים. ולמרות שלפי הידע שיש לנו על היקום הוא נמצא איפה שהוא בצד, הוא למעשה נמצא במרכז היקום, מנקודת מבט של השפעת הכוחות העליונים בעולם שלנו. כמובן, שאנחנו לא מרגישים זאת מפני שאין לנו מכשירים מדעיים שמאפשרים לתפוס את זה, אבל המקובלים כותבים על כך.

אחר כך הופיעו על פני האדמה אוקיינוסים, ימים, יבשות, איים, אזורים ענקיים של צומח, חי, עולם תת ימי ובסופו של דבר, בני אדם, שמבחינה היסטורית התיישבו על פני כל האדמה ומכסים עכשיו את כל כדור הארץ. קיום של יבשות, אוקיינוסים, אזורי טבע, ארבעה גזעים של בני אדם, מספר רב של לאומים, קבוצות אתניות וכל השאר נובעים משורש רוחני עליון. ההתאמה של הכוחות העליונים בעולם הרוחני מתגלה בעולם שלנו בצורה של הטבעה גשמית, כמו כדור הארץ שלנו עם כל מה שיש בו ועליו, כולל אותנו. אם ניקח את המערכת הקטנה שלנו, שכוללת את השמש, הירח, כל מיני כוכבי לכת, כדור הארץ וכל מה שקיים על פניו, אז חכמת הקבלה מתארת הכול בצורה עמוקה ומפורטת. היא אף מדברת על פינות נסתרות ביקום שאותם גילינו רק לאחרונה. ולפעמים על דברים שרק אפשר לנחש שהם קיימים, שככל הנראה עוד נגלה אותם מתי שהוא.

באופן כללי, הגיאוגרפיה כמו גם האסטרונומיה, מתוארת בחכמת הקבלה במלואה. יתרה מכך, בספרי קבלה אפשר למצוא גם שורשים של פליאונטולוגיה, אנתרופולוגיה, מפני שאין חדש תחת השמש, והכול מתפשט מהשורש העליון אל הענף התחתון, לתוצאה שלו. מאחר ובשורש העליון נמצאת רק התאמה בין כוחות, אז הוא יוצר בחומר של העולם שלנו הטבעה של הכוחות האלה ושל הקשרים ביניהם. דווקא בשל כך אנחנו יכולים לתאר כוחות רוחניים עליונים, מתוך האובייקטים של העולם שלנו וגם את הפעולה ההדדית ביניהם.

מתוך שיעור וירטואלי בנושא "גיאוגרפיה קבלית", 14.8.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest