דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / היסוד של כל התיקון

היסוד של כל התיקון

הרב מיכאל לייטמן

שאלה: אם כל התורה (חכמת הקבלה) מדברת רק על אהבת הזולת, אז מדוע עלינו לתקן את עצמנו, מספיק להתייחס טוב זה כלפי זה, וזה הכול?

תשובתי: אנחנו נמצאים במדרגה הנמוכה ביותר, בדרגה הבהמית (דרגת חי), חיים ומתים ("בהמיים" – הכוונה בעל "חיים"). והתפקיד שלנו הוא לעלות לדרגת אדם, "דומה" לבורא. כיצד עליי לבצע את העלייה הזאת ב-125 מדרגות, מצבי עלייה? לשם כך קיים כוח נסתר מיוחד, תורה, אור. אם הוא פועל ומשפיע עלינו, אנחנו מתפתחים ועולים מדרגת החי שאותה תופסים כשׂנאה כלפי אחרים, עד לדרגת האדם, עד לאהבת הזולת ששווה ערך לאהבה לבורא.

המצבים, ההתחלתי (1) והסופי (125) כבר נקבעו, ברור מי אני עכשיו ומי אני צריך להיות. לכן אין טעם לחשוב על התנאים שניתנו לי, על הטבע שלי, כל זה אינו תלוי בי ורשום כבר בשורש הנשמה שלי. אך עליי לחשוב כל רגע רק על דבר אחד: כיצד להתקדם, לתקן את עצמי.

צריך להתרכז פחות במצבים עצמם, בגינוי עצמי או בשׂמחה, מספיק לזה רגע אחד, ומייד לשאוף ולהתקדם כלפי מעלה. איננו מתקנים את עצמנו "בהתנהגות מנומסת ובהרגלים טובים", אפילו במדרגה הקטנה ביותר אנחנו מתקנים את עצמנו רק "לאהבה". אחרת זה לא יהיה תיקון שנקרא "מצווה". לכן נאמר, שהחוק העיקרי של התורה ושל כל המצוות זו האהבה. וכל תיקון של כל רצון, זה חלק קטן להשׂגת האהבה הזאת. אין שום דבר חוץ מאהבה ושׂנאה – רצון שבור למען עצמי או המתוקן, על מנת להשפיע.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "אהבת ה' ואהבת הבריות", 27.09.2010

ידיעות קודמות בנושא:
מה זה "תורה"
סיפור על משפחה אידיאלית
הכנה לקבלת התורה – אור התיקון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest