דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הייחודיות של המדינה היהודית

הייחודיות של המדינה היהודית

שאלה: למרות שפע הבעיות שפוקדות את ישראל, לעתים קרובות אנחנו בעצמנו דואגים לייצר בעיות נוספות. הנושא שבמפתיע עלה לאחרונה לתודעה הציבורית, הוא חוק הלאום של מדינת ישראל.

למעשה, מציעים לנו לקבוע את מדינת ישראל כבית לאומי של העם היהודי עם זכות מימוש והגדרה עצמית לאומית לעם היהודי. בנוסף לכך, החוק קובע, שארץ ישראל היא המולדת ההיסטורית של העם היהודי.

תשובתי: בגולה לא התעוררו אצלנו שאלות מסוג זה. אנחנו "ישבנו בשקט" בכל העולם ועסקנו בעניינים שלנו. וכאשר ניתנה לנו ההזדמנות לחזור לארץ ישראל, אז עלתה השאלה לפי איזה חוק אנחנו יכולים לחיות כאן?

המושג התנ"כי "קדושת הארץ", אינו ניתן ליישום במצב הנוכחי. הוא תקף רק בתנאי שקיים בית המקדש. לכן, השטח עצמו אינו יכול להיקרא "ארץ ישראל". המושג הזה שייך לעתיד, כאשר יבוא המשיח, כפי שחלק מהעם מאמינים, או כאשר אנחנו נסדיר יחסים טובים בינינו.

אבל אם אנחנו נפנה לשורשים שלנו, שם אפשר למצוא הגדרות נכונות של המושגים "עם ישראל", "ארץ ישראל", "מדינת ישראל", "יהודי", וכנגד זה, מושגים כמו "גולה", "ארצות העולם", "אומות העולם", וכולי. עלינו גם להבין, שהחוקה האמיתית שלנו שונה מכל יתר החוקות בעולם.

אנחנו רואים את ההבדל הברור בין עם ישראל מכל יתר העמים לפי היחס שלהם כלפינו, בלי שום קשר אם אנחנו חיים במדינה שלנו או מפוזרים בכל העולם. גם בישראל וגם מחוץ לארץ ישראל מתייחסים אלינו בצורה מאוד מיוחדת. למשל, מאשימים אותנו בגרימת כל הצרות בעולם.

אחרי שקצין משטרה בפרגוסון (ארה"ב) ירה באזרח ממוצא אפרו-אמריקאי הופיעו ברחובות העיר כרזות ענק עם האשמות נגד ישראל, נגד הסכסוך ישראלי פלסטיני. כל אירוע, אפילו כזה שבכלל לא שייך לנו, רוצים להפוך להאשמות כלפינו. כך היה תמיד. אנחנו יכולים לראות במו עינינו שהדברים חוזרים על עצמם עם אותה המגמה ואותו האופי.

לכן, עלינו להבין מה קורה סביבנו. האנטישמיות נובעת מתוך היותנו עם מיוחד באמת, שנוסד על ידי אברהם על פי העיקרון "ואהבת לרעך כמוך". לפי העיקרון הזה עלינו לחיות אחד עם השני באהבת אחים, "אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך", "ואהבת לרעך כמוך", "כל ישראל חברים", וכולי. זהו תנאי הערבות, חיבור, הדדיות, כאשר כל אחד דואג לכולם וכולם דואגים לכל אחד.

בדיוק על פי העיקרון הזה אברהם אסף את תלמידיו מבבל כולה לפני שלושת אלפים וחמש מאות שנה, ובנה מהם קבוצה שבמשך הזמן מה הפכה לעם. אבל, בעצם, זה לא עם במובן המסורתי, אלא אותה קבוצת אברהם, צאצאים של אזרחי בבל שהצטרפו אל המסע תחת הסיסמה של "אהבת אחים".

לא משנה מה היה מוצאו של כל אחד מהם. אם האדם רצה לפרוש את "כיפת האהבה" מעל כל ההפרדות ביניהם, אם הוא היה מוכן להתמסר לחיבור ולא לפירוד, אז הוא נכנס לאחווה והיה שייך לעם ישראל. האנשים האלה ראו את עצמם כאחד ולא כבודדים, כפי שלימד אותם אברהם.

זה הבסיס של עם ישראל, ומכאן נובעת תורתנו – לימוד לחיבור. החיבור בינינו הוא לא המוצא האתני. כל אחד בעולם יכול להיות יהודי, אם הוא רוצה להתאחד עם האחרים ולחיות על פי חוק האהבה.

בעיקרון, חוק האהבה הוא חוק הלאום. הרי מטרת עם ישראל היא להביא את עצמו ואת כל העולם לכלל אחד: "ואהבת לרעך כמוך". במילים אחרות, להביא לחיבור בלי ההבדלים של חוסר שוויון וריחוק. זאת מטרת הבריאה, וכולנו חייבים להגיע לזה.

לכן, נאמר, שעלינו להיות "אור לגויים", כלומר, להסביר זאת לכל העולם ולעזור לכל אומות העולם להתקדם לאידיאל הזה.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 460, 30.11.2014

ידיעות קודמות בנושא:
הגיע הזמן להצדיק את המקדמה שקיבלנו
ישראל: הזדמנות לעלות או להיעלם
מסולידריות אינסטינקטיבית לאיחוד אמיתי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest