דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / החשבון בלב המתוקן

החשבון בלב המתוקן

הכלים שאיתם אנחנו עובדים בעולם שלנו: השכל והרגש הגשמיים, נמצאים בהתנגדות זה לזה. כאשר אנחנו מפתחים אחד, אנחנו כביכול עוצרים את ההתפתחות של השני. בדרך כלל, כבר בגיל ילדות ניתן להבחין לאן האדם נוטה יותר: למקצועות הריאליים או למקצועות ההומאניים. ניתן לקבוע את זה בוודאות בהתאם לשלל ההעדפות והתכונות של האדם.

אנחנו אומרים: "אל תלך לפי הרגש, תפעל לפי השכל". או לחילופין: "אתה עדיין לא מרגיש את זה, כשתרגיש, תבין". כלומר, הרגש עוזר לי לרכוש את השכל, כדי שאבין את הרגשות שלי. הרי השכל הוא תוצאה מהרגש. אך בכל אופן, השכל והרגש נמצאים בהתנגדות זה לזה.

אך בעולם הרוחני, הרגש והשכל הולכים זה לצד זה. הרגש הוא החשוב והוא זה שמוליד את השכל ומסייע להבין ולהשיג את ההרגשות שלי. הכלי הרוחני האמיתי הוא החיבור של הרגש והשכל, בכל הבחינות, מבחינת שורש ועד בחינה ד'. וכשאנחנו מגיעים לבחינה ד', הבחינה האחרונה, אנחנו מבינים עד הסוף את מה שאנחנו מרגישים, ובהתאם לכך אנחנו יכולים לקבל החלטה. כאן כבר אין עוד חלוקה או סתירה בין הרגש והשכל.

זה ההבדל הגדול בין העולם הגשמי והעולם הרוחני. ולכן הקיום הרוחני נקרא שלם. כי שם האדם אינו נקרע לשני כיוונים מנוגדים, כמו בעולם שלנו, שבו מצד אחד הוא נמצא תחת שליטת הרגשות שלו, ויכול לבצע מעשים טיפשיים וכביכול לא הגיוניים. על פי השכל זה לא נכון, אך הוא פועל כך על פי הרגש שלו.

לכן השכל והרגש בעולם הזה אינם מאוזנים, וזה מה שגורם לנו לכל כך הרבה אי נעימויות ומוליד את כל השגיאות והטעויות. כל הבעיה היא, שבעולם שלנו איננו יכולים לחבר יחד את השכל והרגש, שביניהם ניצב האגו שלנו.

האגו השכלי והאגו הרגשי מנוגדים זה לזה. לרוב, אנחנו מבינים טוב מאוד שעל פי השכל אנחנו פועלים לא טוב, אך כאשר אנחנו נכנעים לרגשות שלנו, מתוך רצוננו לקבל תענוג, אנחנו מבצעים כאלה מעשים, שאחר כך אנחנו רק סובלים מהם. הרי בסופו של דבר, אנחנו נאלצים לשלם בהתאם לחישוב ההגיוני עבור כל מה שעשינו מתוך ציות לרגשות.

והפיתרון כאן הוא אחד בלבד: תיקון האדם. כי רק בעולם הרוחני השכל והרגש מתחברים לאחד, ב"למעלה מהדעת". כמו שנאמר: "הלב מבין", מפני שההבנה מגיעה דווקא מתוך ההרגשה הרוחנית. ואז כבר לא נבצע טעויות, והחישוב שלנו יהיה נכון!

מתוך שיעור על מאמר של בעל הסולם מהספר "שמעתי", 08.08.2011
ידיעות קודמות בנושא:
השלמות היא בחיבור של השכל והרגש
עד אלו מימדים פרעה יצטרך לגדול?
תלמד להבין בלב

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest