דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / החפצים האכזריים של המאה

החפצים האכזריים של המאה

דעה: "נביאי התנ"ך קראו לאלה שהעריצו את מה שהם יצרו במו ידיהם, "עובדי אלילים". ה"אלילים" שלהם היו חפצים העשויים מעץ או מאבן.

המשמעות של "עבודת אלילים" היא, שהאדם מעביר את כל מה שהוא מרגיש, מה שהוא חווה, את כוחה של האהבה, של המחשבה, על אובייקט מחוץ לו. האדם המודרני הוא "עובד אלילים", הוא רואה את עצמו רק דרך חפצים, דרך מה שיש בבעלותו." (אריך פרום).

עולם החפצים הולך וגדל, והאדם שלצד החפצים, נעשה יותר ויותר קטן. האדם המודרני מחליט על מהותו. "אני קונה, משמע אני קיים" – בתור חפץ, אני מוכיח את קיומי דרך התקשורת עם חפצים אחרים.

העלות של בית, ריהוט, מכונית, בגדים, שעונים, מחשב, טלוויזיה, מעצבים את המעמד החברתי, את ערכו של הפרט. כאשר האדם מאבד חלק מרכושו, הוא מאבד חלק של עצמו. כשהוא מאבד את הכול, הוא מאבד את עצמו לחלוטין.

בזמן המשברים הכלכליים, אלה שאיבדו חלק ניכר מההון שלהם, קפצו מחלונות של גורדי שחקים. העושר שלהם היה מה שהם. במערכת זו של ערכים תרבותיים, התאבדות עקב פשיטת רגל היא הגיונית למדי, כי פירושה פשיטת רגל של האישיות.

בני האדם תפסו את עצמם דרך חפצים גם בעבר, אבל אף פעם החפצים לא תפסו מקום כל כך גדול בתודעת הציבור כמו בעשורים האחרונים, כאשר הצריכה הפכה לאמצעי הערכת המשמעות של האדם.

תוכנית החינוך של האדם, שהקדיש את כל חייו לעבודה, הושלמה, והתחיל השלב הבא – חינוך הצרכן. הכלכלה הייתה זקוקה לא רק לעובדים ממושמעים, אלא גם לקונים לא פחות ממושמעים שרוכשים מוצרים חדשים בהתאם להופעתם בשוק.

המטרה של קידום הצרכנות הייתה למגר את המסורת בת מאות השנים לקנות רק את הדברים הנחוצים – צריך לטפח את האמונה שרק ברכישת חפצים חדשים נמצא האושר.

הצרכן משוכנע שהוא בעצמו עושה את הבחירה, הוא בעצמו מחליט לקנות מוצר מסוים. אבל העלויות של הפרסום, המהוות יותר מ- 50% מערך המוצר, מעידות על כמה אנרגיה וכישרון מושקעים בתהליך של שכנוע הצרכן.

התייחסותי: עכשיו מגיעה תקופת ההכרה של השלב האחרון בהתפתחות, התרחקות מהמסורת של צריכה – ולא מפני שעולמו הפנימי של האדם נהיה עשיר יותר והוא אינו זקוק לסימנים חיצוניים של חשיבותו, אלא מפני שהרצון שלנו כל הזמן מתפתח ודורש מילוי איכותי חדש – הבנה של משמעות הקיום שלנו באופן כללי.

ידיעות קודמות בנושא:
מעידן של צריכה לעידן של מודעות
משועבדים לצריכה המופרזת
חברת הצריכה המופרזת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest