דף הבית / אקטואליה / החלום האמריקאי החדש

החלום האמריקאי החדש

תעבוד קשה ותצליח בגדול, זה המוטו שהפך את אמריקה למעצמה שאין כדוגמתה. אולם גורם אחד שיבש את "החלום האמריקאי" הנחשק: טבע האדם. במרוצת השנים, מדור לדור, הוא עבר תהפוכות רבות ונעשה אגואיסטי יותר. גם הטכנולוגיה המשוכללת, שהאיצה את הגלובליזציה, דיכאה את הצימאון האמריקאי ליהנות מהחיים. אך כשם שחיים חדשים נובטים מתוך סדק באדמה, כך גם תפיסת מציאות חדשה נבנית מתוך שברו של חלום קודם. על חלום אלטרנטיבי ממשי

בתחילת החודש חזרתי מסבב כנסים שנתי לאלפי תלמידיי המתגוררים ברחבי ארצות הברית. משנה לשנה אני נדהם לגלות שאמריקה, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, היא כבר לא אותה אמריקה. החלום האמריקאי, שהפיח תקווה ברבים להצליח ובגדול, התנפץ מזמן לרסיסים והשאיר אחריו ציבור מאוכזב, עייף, מדוכא ועצבני.

השאיפה לעבוד קשה ולהתעשר, תחילתה עם סיום מלחמת העולם השנייה. בעזרת כוח רצון בלבד, כך לפי המיתוס, יכול צעיר אמריקאי חסר אמצעים לטפס מעלה בסולם החברתי-כלכלי. ואכן, בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה, הצליחו צעירים אמריקאים רבים לממש חלום זה. הם בנו תעשייה לתפארת, הקימו את הוליווד, הלימוזינות הציפו את הרחובות והשמפניה נמזגה כיד המלך. סיפורי הצלחה מעוררי השראה החלו להתפשט ביבשת העצומה, וכל אמריקאי גדל להבין שכדי לצאת מן הפרבר המוזנח שבו נולד, אינו צריך אלא מעט השקעה, התמדה וסבלנות. כך, בתוך זמן קצר, יתרווח בווילה מפוארת שופעת חפצים מוזהבים, כשלצדו אישה יפה, שלושה ילדים לבושים היטב, קאדילק בחניה וכלב בחצר המגודרת בגדר גבוהה ולבנה. על ביטוח, פנסיה ושאר הטבות, אין על מה לדבר. הכול היה כלול.

אלא שלפתע, ללא כל הודעה מוקדמת, החלו להופיע סדקים ראשונים בחלום הקפיטליסטי. האינדיבידואליזם שיעבד את האדם לעבודה ממושכת יותר, והקפיטליזם הפך להיות רווחי לאלו שעומדים בראש הפירמידה, מי שייסדו את תרבות הצריכה ודגלו במוטו "אני קונה – משמע אני קיים". כך הפך החלום האמריקאי לסיוט האמריקאי. התודעה הכוזבת, פרי מניפולציות פרסומיות ושיווקיות, הפכה לכלי שליטה בהמונים, והסיכוי של האמריקאי הממוצע להתקדם בסולם הכלכלי-חברתי, הודות לעבודה קשה ולהתמדה, קטן היום מאי פעם.

לינק להמשך הכתבה ב YNET

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest