דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / ההבדל בין חכמת הקבלה לפילוסופיה

ההבדל בין חכמת הקבלה לפילוסופיה

שאלה: מה ההבדל בין חכמת הקבלה לפילוסופיה?

תשובתי: הפילוסופיה היא מעין "השתעשעות" של המוח. בזמנינו המילה "פילוסוף" אף הפכה למילת גנאי מפני שכל אדם סבור שלכל המסקנות שלו יש זכות קיום ויש לו זכות להפיץ אותן אף ללא יסודות מדעיים כלל. זו הסיבה שהעולם מתמלא דתות שונות ובלתי מבוססות.

יש הסבורים כי חכמת הקבלה דומה לפילוסופיה, אולם ההבדל ביניהן הוא שמקובל משיג את העולם העליון, מרגיש את מה שאף אדם אינו מבין ואינו יודע והוא מדבר מתוך ההשגה שלו, ואילו פילוסוף ממציא מתוך המסקנות שלו בלבד.

אך כיצד ניתן להוכיח שהאחד הוא מדען- מקובל שמגלה את העולם העליון, מגלה את מערכת ההנהגה ומתאר אותה בעזרת נוסחאות, גרפים וטבלאות, ואילו האחר מתפלסף? אדם ממוצע לא יבחין בהבדל ביניהם כלל ולכן נוטים לשייך את חכמת הקבלה לפילוסופיה וגם מלמדים אותה בפקולטות לפילוסופיה.

לא ניתן לזהות שהאחת היא חכמת הקבלה  והשנייה היא פילוסופיה, מאחר וחכמת הקבלה נסתרת מהעין ואילו לפילוסופיה אין מה להסתיר, מה שהאדם ממציא, זה מה שהוא מציג. זו הסיבה שהפילוסופיה משתנה מעת לעת ואילו חכמת הקבלה אינה משתנה לעולם.

חכמת הקבלה התפתחה במהלך השנים וכבר במאה ה– 15 בזמנו של האר"י הגיעה להתפתחותה הסופית.. בתחילת המאה ה– 20 מקובל גדול נוסף, "בעל הסולם", הוסיף פירושים לכתביו של האר"י. בעל הסולם המחיש את התיאוריה לגמרי, והיום אנו מיישמים אותה בלבד. אין לנו אפשרות להוסיף עליה דבר מפני שמערכת העולם העליון, בהיותה בלתי משתנה, מתוארת ומגולה במלואה.

מתוך שיעור וירטואלי, 29.10.2017

 

3 comments

  1. לואי מצאלחה

    הרמבם כתב במורה נבוכים שהשכל המשכיל והמושכל בהתאחדם בתודעה כישות אחת זוהיא ההבנה האמיתית של האמת ולכן גם הפילוסופים יכולים להגיע להשגת האמת שהרי אריסטו לפני הרמבם דבר על אותו תהליך

  2. עכשיו ממש בא לי לראות את הסצנה הזאת. זה מתחבר בצורה יפה לדמות של לאנדה ולהחלטה שלו בסוף לערוק לארה"ב.

  3. עכשיו ממש בא לי לראות את הסצנה הזאת. זה מתחבר בצורה יפה לדמות של לאנדה ולהחלטה שלו בסוף לערוק לארה"ב.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest