דף הבית / כלכלה / כסף / הדיאגנוזה שנעשתה לכלכלה העולמית

הדיאגנוזה שנעשתה לכלכלה העולמית

ידיעה: האם ארה"ב תיכנס למיתון? האם המטבע העולמי צפוי להגיע לקיצו והעולם צפוי להיכנס לגל חדש של משבר? מה לעשות ומי אשם? – 17 חתני פרס נובל ו-400 כלכלנים מובילים בקנה מידה עולמי מ-60 מדינות מחפשים את המרשם להצלה.

כריסטיאן וולף, נשיא גרמניה מתח ביקורת על מדיניות הבנק המרכזי האירופי ועל קניית אגרות החוב של המדינות החלשות: "הסולידריות לא צריכה להיות מוגדרת על פי המוכנות להתייחס לחובות כאל חובות משותפים. זה לא מוסרי". (זה לא מוסרי?)

לדברי המומחים, אם הרשויות במדינות המערביות לא יפעלו בדחיפות, המאבק בשפל יימשך שנים רבות.

אדמונד פלפס, פרופסור באוניברסיטת קולומביה: "בעשרות השנים האחרונות המערב חי מעבר לתקציב העומד לרשותו וכבר צרך חלק מעתידו".

אריק מסקין מהמכון למחקרים מתקדמים בארה"ב: "מאניית החובות של ארה"ב הורסת את המערכת המערבית".

המומחים הכריזו, לא בפעם הראשונה, על ארצות הברית כעל האשם העיקרי במשבר. אנליטיקאים מפורסמים ניבאו שיהיה משבר ממושך בעולם. רק מדיניות פיננסית אחידה יכולה להציל את האירו. השילוב של מטבע אחיד עם בנק מרכזי אחד ו-17 שרי אוצר – לא יוכל לשרוד!

ג'וזף שטיגליץ, הכלכלן הראשי לשעבר של הבנק העולמי כינה את סוכנויות דירוג האשראי בשם "עברייני הקריסה הפיננסית" והבטיח להציג תיאוריה כלכלית חדשה על טבע המשבר. לדבריו, המדע עומד היום בפני שינוי פרדיגמות בלתי נמנע.

התייחסותי: האם כדאי לנו לחכות לכישלון נוסף של תיאוריה כלכלית נוספת של שטיגליץ או של כלכלן אחר? הרי אף תיאוריה לא תעבוד, מפני שבעולם שולטת מערכת אחרת של קשרים בין בני האדם, והכלכלה צריכה לשקף את הקשרים הללו. רק במקרה כזה היא תצליח.
ידיעות קודמות בנושא:
סימנים של עולם גלובלי וכאוטי
הכאוס העולמי הולך ומחריף
חתני פרס נובל חוזים משבר ממושך באירופה ובארהʺב

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest