דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / קבוצה / הפצה / הגיע הזמן לממש את חכמת הקבלה בקרב המונים

הגיע הזמן לממש את חכמת הקבלה בקרב המונים

שאלה: חכמת הקבלה תמיד הייתה מדע, דוקטרינה אזוטרית. בהרצאות שלך אתה כל הזמן אומר, שהגיע הזמן לפרסם את חכמת הקבלה להמונים, למה דווקא עכשיו?

תשובתי: במשך אלף חמש מאות שנה חכמת הקבלה הייתה מנת חלקם של כל עם ישראל, החל מהתקופה שבה אברהם החל להפיץ את חכמת הקבלה ולהפוך אותה לפופולרית בבבל. כפי שכותב רמב"ם, הוא ארגן שם קבוצה גדולה מעשרות אלפי בני אדם ואחר כך הוביל אותם לארץ ישראל. 1500 שנים עם ישראל חי לפי חוקים ומנהגים קבליים, ולאחר מכן נפל מהדרגה הזאת, מפני שחכמת הקבלה מציגה בפני האדם דרישות קשות. אנחנו משתדלים לטפס למעלה בסולם הרוחני, אבל בדרך אנחנו עולים ויורדים, עולים ויורדים. ירידה מהדרגה של השגה הרוחנית מתבטאת ב"יציאה לגלות" מתוך ההשגה של העולם הרוחני. חכמת הקבלה זו לא דת, אלא מערכת ידע אודות המבנה הפנימי של העולם שמנהלת את העולם שלנו. במשך 2000 שנה לאחר הירידה מדרגת ההשגה הרוחנית שבה היה, עם ישראל היה מנותק לחלוטין מהרוחניות. גלות פיזית, זו תוצאה מגלות פנימית, רוחנית.

במאה ה – 15 לספירה הופיע מקובל ענק האר"י, שהוכר על ידי כולם ככוח מיוחד שנשלח לדרגה שלנו. התלמיד שלו חיים ויטאל כתב, שהחל מהזמן הזה, אפשר ללמוד את חכמת הקבלה והיה חובה על כולם ללמוד, מפני שדווקא הודות לה האנושות שמתחילה לעלות מתקופת ימי הביניים תתפתח בצורה נכונה. הבעל שם טוב ניסה לעשות זאת, כשהחל לעסוק בפופולריות של חכמת הקבלה בקרב ההמון הרחב. היו לכך הרבה מאוד מתנגדים, דבר שהביא לפירוד בין היהודים הדתיים לחסידיים שהלכו בדרכו ולאלה שהתנגדו. חלוקה כזאת מורגשת עד עצם היום הזה.

בתחילת המאה ה – 20 הופיע המקובל הענק הרב יהודה אשלג, בעל הסולם. הוא כתב פירוש לספר הזוהר, כתב עבודה רצינית מאוד המורכבת משישה כרכים של "תלמוד עשר הספירות", ובכך נתן דחיפה חדשה להפצת חכמת הקבלה. כל ממשיכי דרכו של האר"י, והם היו אלפים, כתבו שהגיע הזמן שצריך לפרסם, להפיץ וללמד את חכמת הקבלה בקרב ההמונים.

מתוך וובינר "סיכומי שנה", 26.12.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest