דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הבריחה מבית פרעה

הבריחה מבית פרעה

מיכאל לייטמן

אין בכוחנו להתגבר על הרצונות שלנו, אנחנו יכולים רק להחליף רצון אחד בשני, המועדף יותר. הרי רצון זה אני עצמי. כיצד אני יכול לעבוד נגד עצמי ? עם הרצון אני יכול להילחם רק בעזרת כוח זר, כוח האור, שהאור ינהל את המלחמה הזאת.

לכן הבורא אומר למשה : "בוא אל פרעה!". אני אלחם איתו, כדי להראות את כוחי ושליטתי עליו – להראות לך! לכן נאמר על ידי הבורא "בראתי ייצר הרע בראתי לו תורה תבלין, כי המאור שבה מחזירו למוטב".

מכאן מובן כי הבעיה של האדם היא לא במלחמה עם עצמו, אלא במאמצים להוציא ולמשוך אור מהלימוד. אני רק צריך לראות את הרע מהצד ולרצות להתנתק ממנו. כמו בדוגמת משה, שגדל בבית פרעה. אבל אחר כך מרחיק ומבדיל עצמו ממנו.

לשם כך ניתנה לי הנקודה שבלב, שנקראת משה. ואני צריך למשוך אור, את הבורא, כדי שהוא ילחם עם הרע הזה, עם הלב שלי, עם פרעה.

במצב הזה אני מבדיל בין שלושה גורמים:

  1. ההתחלה הרעה שלי, האגואיזם שלי, היושב עמוק בתוכי, הטבע שלי – פרעה.
  2. ההכרה המתעוררת בתוכי, הנקודה שבלב – משה, שאני חייב לתקן אותו, אחרת אני לא אשיג את הרוחניות.
  3. מקור האור, הבורא – ספר, המדבר על פעולות התיקון של האגואיזם, על ידי האור, שעוזר לי למשוך אור לתיקון האגואיזם, לשנות אותו, להפכו לטוב.

הרע שלי התחיל בתוכי – זה פרעה. וכוח האור, שאותו אני מושך על ידי הלימוד – זה כוח הבורא. אני, משה, נמצא באמצע, ביניהם, מזמין מלחמה זו בקביעות, כמו שנאמר: "שאדם יעורר בקביעות את הטוב על הרע".

הנקודה שבלב שלי – משה, גדל בבית פרעה, ישב על ברכיו, שיחק עם זקנו, ומדד את הכתר שלו. הוא היה נכד ממושמע, הבן המאומץ של בת פרעה, בתיה – נסיך בבית פרעה. אבל ברגע שהאדם מתרחק מההתחלה הרעה שלו, הוא מתחיל להרגיש כיצד הוא והיא מנוגדים ושנואים זה על זה.

וכאשר משה בא אל פרעה, הוא כבר לא מבקש ממנו, כמו שמבקשים מאדם קרוב. הוא מדבר עמו כאל זר, כמו עם אויב. וכך האדם מתרחק מהטבע שלו, עומד כנגדו ושונא אותו, ורק מקווה שהאור, המגיע בזמן הלימוד, יוכל לתקן אותו.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest