דף הבית / משבר עולמי / הבחירה האמיתית – להזדרז להיות אדם

הבחירה האמיתית – להזדרז להיות אדם

מיכאל לייטמן

החברה מספקת לאדם תבניות התנהגות מלאכותיות, משחקת עם האגו שלו, מבלי לשאול אותו האם הוא רוצה לחיות על פיהן או לא. המקום על פני האדמה שבו האדם נולד, קובע אילו ערכים תרבותיים יוחדרו לו מלידה, ומחנך אותו לאדם שעליו להיות. בין אם הוא רוצה בכך ובין אם לא, הוא שותה את הערכים הללו, וחי על פיהם כל חייו. כדי לנצל את האדם עוד יותר, החברה מוסיפה גם הבטחות לשכר בעולם הבא. ובכל האמור, אין לאדם כל בחירה חופשית, אין לו בחירה.

אבל מתישהו, פתאום מתעוררת באדם "הנקודה שבלב", והוא מתייאש מחייו הקודמים. ואז הוא כמו מתחיל דף חדש בחייו. כל הערכים הקודמים נחרבים מבחינתו ונעלמים מהאופק, מאבדים כל חשיבות. התבניות ההתנהגותיות הקודמות מתבטלות משום שאין בהן כדי לתת לו שכר או עונש. רק נורמות ההתנהגות ההכרחיות, שבלעדיהן לא ניתן להתקיים, נשארות.

אם הוא אדם דתי, אז מתעוררות בו ספקות גם לגבי העולם הבא. הנסיבות מביאות אותו לקבוצה, לספרי המקובלים, וכעת עליו לבחור: עד כמה הוא רוצה להתכלל בחברה הזאת, בדרך הזאת. החופש שלו אינו בבחירת הדרך, אלא בקצב ההתקדמות, בכמה כוחות הוא ישקיע, במהירות שבה הוא יספוג מהם דוגמאות, תבניות התנהגות חדשות, ערכים חדשים.

הבחירה שלו היא רק במידה שבה הוא יתכלל בתהליך הכללי – להתקדם קדימה מהר או לאט יותר. וכאן ניתן לו החופש – לספוג לתוכו במהירות המירבית את הדוגמאות והתבניות החדשות שמעניקה לו החברה החדשה.

אמנם שהבחירה שלו היא רק בקצב שבו הוא מקבל על עצמו את הדוגמאות החדשות הללו, אבל זו בכל זאת בחירה. היא הרי גבוהה מהרצון האגואיסטי שלו ליהנות. וכך הוא מתחיל לבנות בתוכו "אדם". (מתוך: ההכנה לשיעור 9.7.09)

רשומות קודמות בנושא: 
עבד של החברה
המילה המתוקה "חופש"
רשומות נוספות במדורים: משבר עולמי, חופש בחירה, שיעור הקבלה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest