דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הבושה של חוסר השוויון

הבושה של חוסר השוויון

כל השינויים שקורים בבריאה, כתוצאה ממטרת הבריאה – נוגעים לנבראים בלבד. והבורא הוא קבוע, כפי שנאמר: "אני הויה לא שניתי". מבחינתו לא קורה עוד שום דבר: הוא רצה לברוא נברא כדי ליהנות אותו – ועשה זאת.

וכל הפעולות עוברות בתוך הנברא – בהכרה שלו, בהבנה שלו, בהרגשה שלו, בהתפתחות שלו. כך הנברא מתפתח מתוך הנקודה האחת שבעצם מפרידה אותו מהבורא. זוהי נקודה מיוחדת שהבורא ברא, ובזכותה היצירה הזאת נקראת "נברא", "רצון".

כל היתר מלבד הנקודה הזאת – צריך להיות בדיוק דומה לבורא. ועל מנת להביא אותם לשוויון כזה ולבנות את הקשר בין הנברא לבורא, הנברא מתחלק לחלקים רבים.

החלקים הללו נפרדים ונדחים זה מזה על ידי האגו שלהם, הרצון ליהנות, היצר הרע, הכוונה לעצמו. כך הנברא מרגיש את עצמו: מפוצל ומנוגד, מחולק להמון מערכות שונות שמנוגדות זו לזו. אך כל זה קיים רק בתוך הנברא, בהרגשה שלו.

הרגשה שכזאת נקראת "העלמה" – זוהי מערכת העולמות השלמה, שקיימת כדי שהנברא, סוף כל סוף, יבין שדווקא ההעלמה היא זו שמפרידה אותו מהבורא. בבורא קיימת שלימות מוחלטת ואחדות. הוא אחד, לא קיימים בו שום הבדלים. ובתוך הנברא קיימים אינסוף חלקים שונים שמנוגדים זה לזה.

בסופו של דבר הנברא מגלה שדווקא ההבדל הזה אינו מאפשר לו להתחבר לבורא ויוצר את חוסר השוויון ביניהם. זה מעורר אצלו הרגשה מיוחדת שנקראת בושה – ההרגשה שהוא נבדל. ובזכותה הנברא מתחיל לפעול, מתוך שאיפה להשתוות לבורא. וכאן הוא רואה שלשם כך עליו להתחבר עם כל אלה שעכשיו הוא שונא, דוחה, מזלזל ואינו לוקח בחשבון.

על מנת להגיע להשתוות עם הבורא, הנברא מוכן לבצע את המעבר הזה, את פעולת התיקון – העיקר להגיע לדבקות. השוויון המוחלט בפעולות ובתכונות נקרא "דבקות".

זהו תהליך הדרגתי, שבמהלכו אנחנו מממשים את תכלית הבריאה. עלינו להרגיש שבכל מצב אנחנו הולכים לקראת החיבור או כבר נמצאים בתוכו. כלומר, בכל שלבי הסולם, עלינו לפתח יותר ויותר את החיבור בינינו.

בסופו של דבר, אנחנו נראה את עצמנו כיצורים שונים לחלוטין, וגם הקבוצה תיראה לנו אחרת: לא סתם חיבור של חברים לקבוצה אחת – אלא יצור רוחני חדש בעל מחשבות משותפות ורצונות משותפים, במציאות שונה. אך כל מצב חדש מכוון להשגת קשר חזק יותר, והקשר הזה נקרא "חיבור בין החברים", גם בעולם שלנו וגם בעולם הרוחני.

מתוך שיעור על מאמר של הרב"ש, 30.11.2011

ידיעות קודמות בנושא:
החיפוש אחר המסתורי והלא ידוע
האהבה שמגלה את האין-סוף
אל השלמות מתוך ההופכיות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest