דף הבית / כללי / הבורא – צלך

הבורא – צלך

photo_rav_gh70_178.gif

שאלה: מה משמעות האימרה "ה' צלך"?
תשובה: כל מה שאדם חושב או חש, יוצא מהבורא, ורק לאחר מכן מורגש באדם. כל ההתחלות שלי – בו. (ראה תהלים פז). וכשאדם מרגיש זאת בכול – הוא נדבק בבורא. ראה מאמרו של בעל הסולם "אחור וקדם צרתני". צריך לא לשכוח זאת בכל רגע, לא משנה מה קורה איתך. ראה מכתבו של בעל הסולם "הבורא – צלך" מספרו "פרי חכם, אגרות".

שיעור על פי אגרת 19, שנת 1927, עמ' ע' של בעל הסולם

שאלתה של איילת גת: אנו נמצאים באשליית העולם הזה כאילו שיש כוחות שפועלים מלבד הבורא, כמו האדם עצמו למשל. מדוע לא ניתנה לנו האשליה ההפוכה, שהבורא הוא מנהיג העולם? הרי אז היינו מכירים אותו מתוך הטבע שלנו, והכרתנו בו היתה נדמית לנו כעבודה שלנו. בקיצור, מצב הג' מלכתחילה, ואז הנברא רק היה חושב שהוא זה שמכיר בבורא.
תשובה: מכיוון שהבורא הוא תכונת הנתינה, ואנחנו תכונת הקבלה, הוא – תענוג, ואנחנו – רצון. ואם הבורא היה מגולה לנו, לא היינו חוקרים אותו, אלא היינו רק רוצים להנות ממנו, מהאור העליון הזה.

שאלה: כאשר הבורא נותן לנו רצונות מסוימים, אני מבינה אותם כמשימות שאני צריכה לבצע בחיי היום-יום שלי, כשאני מנסה לא לאבד את הקשר עימו. הוא יכול להסתתר, והעיקר להסתיר את הדרכים והאפשרויות לפתרונם. מה לעשות אם אין זמן? הרי גם התפילה לא עוזרת מיד, והמצבים הללו, הם כמו חושך מוחלט.
תשובה: דווקא מהחושך לשאוף אליו, כאילו הכול מתרחש באור בהיר! באופן כזה את מנטרלת את האגו שלך, הרי זה הוא שנותן לתחושותייך חושך במקום האור, ואם את פועלת כאילו באור, אז בצורה זאת את מתעלה מעליו.

One comment

  1. <מהבעש"ט זלה"ה כל שרוח הבריות נוחה הימנו. פירוש> [לשון נוחה הימנו צריך הבנה. ובשם מורי זלה"ה שמעתי] כי המקום משרה רוחו על הדור בשבילו, שהוא מרכבה לקדושה עליונה, וממנו נמשך רוח המקום לבני דורו שנוחה ושורה עליו, וז"ש רוח המקום נוחה הימנו [ודפח"ח].

    —–  מקורות ומראה מקומות  —–בפ"י ויחי פד, ב (שצח, ב)כל שרוח הבריות כו' – אבות פ"ג מ"י. ולפעמים כאשר מקשר מחשבות חבירו למעלה יכול <להשיג מחשבת> [לשנות מחשבות] חבירו באופן שהוא רוצה, <כמו ראיה, כשאדם רואה שחבירו מביט ומשים כל ראייתו לצד אחד גם הוא מתחיל להביט ולהסתכל שם, וכן דיבור וכו'>.

    —–  מקורות ומראה מקומות  —–מדל"י מט (נה)

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest