דף הבית / חינוך, ילדים / האם יתכן שמרקס צדק?

האם יתכן שמרקס צדק?

דעתו של עומר חאקווה (Umair Haque), המנהל של Havas Media Labs:

התרוששותם של ההמונים. מרקס טען, שהקפיטליזם גורם להתרוששותם של העובדים. כוח הקנייה של משכורתם יורד, ותנאי עבודתם הולכים ומתדרדרים. במונחים של כלכלת מקרו, החלק שנותר מכלל הכנסותיהם של העובדים הולך וקטן, אבל החלק הארי של כל הרווח הולך לאלה שבצמרת.

משבר. הקפיטליזם גולש למשבר של ייצור יתר בקצב של קיצוצי שכר ריאליים: אוכלוסייה ענייה לא יכולה לקנות מספיק מוצרים (להשקיע את כספה בכלכלה). "עוני בקרבו של שפע" – חזה מרקס, וצדק.

קיפאון. בזמן שהכלכלה צוללת לתוך קיפאון, רמת ההכנסה הריאלית יורדת. אף על פי שהרווחים של התאגידים על הנייר גדלים, חלק משמעותי שלהם מנופח באופן מלאכותי כתוצאה מחלוקה מחדש של התוצר ולא כתוצאה של יצירת תוצר חדש.

הפטישיזם של המוצר. מרקס טען, שמוצר יהפוך לקמע נערץ, וביצוע עסקאות יהפוך לפולחן. למוצר יינתן כוח מיסטי המקנה לו ערך, שמסתיר את הערך של בני האדם שהפיקו אותו. זהו אחד המושגים המורכבים והמתוחכמים ביותר של מרקס. החברה עסוקה במרדף אחר: "הרבה יותר, מהר יותר, זול יותר". הקניונים הם בתי המקדש של הקמעונות.

התייחסותי: מרקס צדק גם בכך שהאמין, שרק חינוך האדם יוביל אותו להפיכתה של השיטה הקפיטליסטית לשיטה סוציאליסטית אמיתית, ואם זה יתבצע בצורה אלימה, על ידי לחץ חיצוני (מהפכה) ולא על ידי הרצון החופשי של העם המתוקן, זה יגרום להופעתו של נאציזם בסגנון גרמני או סובייטי.

ידיעות קודמות בנושא:
חמש הנבואות של קרל מרקס
מדוע מארקס צדק?
נקמתו של מרקס

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest