דף הבית / אקטואליה / האם יש עתיד לקפיטליזם?

האם יש עתיד לקפיטליזם?

באירופה ובארה"ב תנועות ימין קיצוניות מתחזקות, באסיה האסלאם פונדמנטליסטי גובר, ברוסיה הנאציזם מחלחל. לצד זה מיליוני בני אדם ללא עבודה, מגמה שהולכת ומתחזקת, והעולם דרוך לקראת מלחמה. לאן העולם מידרדר?

כמו פרכוס אחרון לפני המוות כך גם הקפיטליזם של ימינו: פורח ומשגשג, מפרנס, אבל מתחת לפני השטח הולך וגוסס. הכתובת כבר נמצאת על הקיר: כוח הקנייה ויכולת המכירה דועכים, הניידות החברתית קופאת, הטכנולוגיה המתקדמת בראשות הרובוטיקה, הננו-טכנולוגיה ומדפסות התלת-ממד משתלטות על שוק העבודה, והסימן המובהק מכול הוא האבטלה הגואה. ארגון העבודה של האו"ם מעריך שהאבטלה העולמית תגדל לפחות בעוד 11 מיליון איש בשלוש השנים הקרובות – וזה בלי להתחשב בנתוני האבטלה הסמויה ובאבטלת הצעירים ברחבי העולם ששוברת שיאים חדשים המעוותים את שיטת המדידה.

ברור שמחסור במשרות שילווה בשכר עבודה נמוך יגדיל את אי השוויון, עלול לאלץ צעירים רבים לדחות את הקמת התא המשפחתי, רכישת דירה וגידול ילדים, ויעודד הגירה אל מדינות מפותחות. שפל כלכלי יגרום בהכרח להתפשטות של מגפת דיכאון ולעלייה בשימוש בסמים, ועלול להביא ליציאה של מאות אלפים לרחובות בדרישה לצדק חברתי – מגמה עולמית שכבר מתחזקת לנגד עינינו.

להמשך קריאת הכתבה ב YNET

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest