דף הבית / חכמת הקבלה / האופי המסתורי של העם הרוסי

האופי המסתורי של העם הרוסי

שאלה: מהו תפקידה המיוחד של הציביליזציה הרוסית?

תשובתי: קשה לי לומר משהו בנושא הזה, מפני שלא ראיתי בינתיים שום מחקרים היסטוריים מדויקים, פשוטים, ברורים, אמיתיים, שיסבירו למה נוצר עָם עִם כזה אופי, התנהגות, השקפת עולם, דחף ופסיכולוגיה מוזרים. זה לגמרי לא מובן. 

העם הרוסי אינו נמשך לקיום אגואיסטי נורמלי. אין בהם סולם התפתחות רצונות נוקשה: אוכל, מין, משפחה, כסף, כבוד, שליטה, מושכלות. אלא פתאום מתלקח בהם רצון להשיג כבוד או מושכלות, או שהם פתאום נופלים למטה, עושים ניסויים של הקרבה עצמית וכולי. זה בולט במיוחד בספרות, שמתוכה נובע שהעם פשוט סובל בשקט, כך שמקבל הכול כעובדה מציאותית. אי אפשר להעביר כאן הקבלות. הייסורים שמתוארים ביצירות של שייקספיר, הוגו, דיקנס, לגמרי לא ניתנים להשוואה עם מה שכותבים דוסטוייבסקי, טולסטוי וסופרים מתקופה מאוחרת יותר, אפילו סולז'ניצין.

אנחנו רואים עם שלא מרגיש את האמת האגואיסטית כייעוד שלו, שאליו צריך ללכת, כלומר להתמלא בכל מה שרק אפשר. עבורו לגמרי לא מקובל מודל החיים האמריקאי, שלאדם יש הכול: כסף בבנק, בית, משפחה, דירה, מכונית, ורק בזה הוא רואה את עצמו ואת האחרים. כולם שמחים, כולם מרוצים: כבר השגנו את גן העדן באמריקה שלנו. זה מנוגד לרוח של האדם הרוסי. ומה הוא צריך? דווקא החיפוש הזה: "מה אני צריך?", זוהי התפתחות אגואיסטית אבל בו-זמנית גם הפוכה ופראית. הייסורים, לשם מה? מה היא המטרה? יוצא שהמטרה מכוסה, היא לא אגואיסטית.

הדבר היחיד שיש לו משמעות עבור הרוסים, זו גאוות המעצמה. אם האירופאים מוכנים למכור את עצמם תמורת כסף, אז את הרוסים אפשר לקנות על ידי התפעלות מזה שהם חזקים ויכולים לעמוד נגד העולם כולו. האגו שלהם גבוה יותר מכסף. אם את אירופה אפשר לסובב לאן שרוצים עבור 10-5 מיליארד יורו, אז ברוסיה כל מהפכה נעשית עם ייסורים, בכי, ובו-זמנית עם אהדה. זו רמה אחרת לחלוטין של אידיאלים.

הערה: כל הזמן משייכים לרוסים את המושג "חיפוש אחר הבורא"…

תשובתי: אני לא יודע אם הם מחפשים את הבורא, מפני שאנחנו רואים לְמה הופכת הדת. אבל למעשה חיפוש אחר הבורא לא קיים בשום מקום. כל הדתות מהר מאוד נופלות ומתנוונות ומתות לגמרי, כולל הדת הפרובוסלבית, שלא מאפשרת צמיחה פרוגרסיבית. כל המדינות הפרובוסלביות נמצאות במצב כלכלי קשה. בזמנו הן קיבלו את הפרובוסלביות על בסיס היחס שלהן לחיים ופיתחו אותה. 

במילים אחרות, כאן העיקר הוא לא הדת, אלא היחס לחיים, הפסיכולוגיה הפנימית של העם שבשורשה נבדלת מפסיכולוגיה של פרוטסטנטים נניח, אלה דברים הפוכים לגמרי. לכן יוצא שהן לא יכולות להתפתח ונאלצות לחיות בעוני בעולמנו. וכל זה בגלל הצורה הפסיכולוגית שלהן של ההבנה הפנימית של העולם. העם מרגיש זאת, מבין ויודע. לכן השלטון יכול לגנוב ממנו, אבל העם בשום אופן לא יקום נגדו. במדינות הללו אף פעם לא יהיו מהפכות בורגניות.

אבל הציביליזציה הרוסית עוד תראה את עצמה, מפני שהחיפוש שלה הוא למעלה מהכסף. ככלל, רצונות בהמיים שאליהם משתייכים אוכל, מין, משפחה, קיימים ברוסיה ברמה מינימלית. אחר כך בא העושר, מה שכל כך מוערך במערב. ואילו אצל הרוסים ההעדפה היא במשיכה למושכלות, בעלי רצון גבוה יותר. אבל זה לא מתאים לעולם שלנו. לכן מצד אחד, לציביליזציה הרוסית ישנם אפשרויות גדולות, אבל מצד שני, היא לא יכולה להתממש, מפני שכדי לממש בעולם שלנו את הידע והכבוד, דרוש כסף. אבל הם לא מרגישים אותו.

שאלה: כלומר, בין ישראל ורוסיה יכולה באופן עקרוני להיות התאמה?

תשובתי: העניין הוא, שרק נדמה לנו שאנחנו קרובים ברוח. אבל למעשה יש לנו גישה שונה, מפני שאצל הישראלים הכול נובע מניצוץ שמכוון לבורא. ואילו אצל הרוסים, זה מהטבע שבו הם התפתחו. מנקודת מבטה של חכמת הקבלה, אלה תכונות של הנשמות. רוסיה תיכנס לתהליך הזה בצורה שלה, אבל בינתיים הכול תלוי בנו, אם נצליח בעבודה הרוחנית, הם יימשכו אלינו.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "שיחות עם מיכאל לייטמן", 5.8.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest