דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / האופטימיזציה של ההתפתחות

האופטימיזציה של ההתפתחות

כדי להבין את הגורמים של ההתפתחות שלנו, אנחנו צריכים להבין תחילה מה זה "להתפתח".

בעיתון "האומה" בעל הסולם נותן את הדוגמא של האינקובטור, שאותו אנחנו יוצרים כדי שהתרנגולות יטילו ביצים לא מתי שמתחשק להן, אלא מתי שאנחנו צריכים. האינקובטור מספק לנו ביצים בזמן הדרוש ובאיכות ובכמות הרצויה.

גם שאר הטכנולוגיות שלנו מכוונות לאותה המטרה. בסופו של דבר, בעזרתן אנחנו רוצים להתאים לעצמנו את חוקי הטבע, כולל את העולם הצומח והחי, שבו אנחנו משתמשים ליצירת מזון. אנחנו מנסים להוציא את התהליכים ממסלולם הטבעי, כך שהם יהיו תואמים לרצונות שלנו. אנחנו יכולים להתערב בחוקי הטבע, לזרז את פעולתם ולתמרן איתם, תוך הפקת תועלת לעצמנו.

כך הוא מצב העניינים גם עם הרצון הטבעי שלנו. הוא מתפתח בקצב שנקבע על ידי הטבע, ועובר זעזועים שונים בהתאם לכך. אבל אנחנו רוצים שפירות ההתפתחות שלו יעמדו לרשותנו, בדומה לביצים מהאינקובטור. אנחנו צריכים ביצים מדי יום, ללא כל קשר למה שקורה לתרנגולת. כשאנחנו רוצים לספק לעצמנו תועלת ונוחות, אנחנו יוצרים לצורך זה את המערכות והמנגנונים הדרושים. אז האם אנחנו יכולים לעשות את זה עם עצמנו? האם אני יכול לגדל את עצמי כמו שמגדלים ירקות בחממה?

בינתיים ההתקדמות שלנו היא פשוט נוראית. יחד עם זה הקצב הולך וגובר, ואם בעבר הפאזות נמשכו מאות אלפי שנים, אז לקראת זמננו הן הצטמצמו לתקופות שקרובות לתוחלת חיי האדם. את תחילת הפאזה האחרונה אפשר לשייך לשנות ה-60 של המאה שעברה, ועכשיו כבר מתחילה פאזה חדשה. ההתפתחות כבר לא נעשית בצורה אקספוננציאלית, אלא בצורה לוגריתמית: המקדם לא מוכפל, אלא עולה בריבוע.

לכן, נמצאת לפניי תקופה היסטורית של, נגיד, מאתיים שנה, ואני יכול לעבור אותה "מבחוץ", או שאני אבחר בעצמי את הדרך ואשלוט בתהליך, במקום להיטלטל בין החיים והמוות תחת השפעת כוחות שאינם ידועים לי. למה לא לסיים את הכול בפרק זמן מינימלי? האם דבר כזה אפשרי?

וזאת כל השאלה. אחרת בשביל מה אני צריך בכלל את החכמה על ההשפעה? מדאיג אותי רק דבר אחד: איך להכניס את עצמי לתנאים של "אינקובטור", כדי לספק תפוקה אופטימלית. אני רוצה להיות בטוח, שבדרך לא יקרה איתי שום דבר רע ושההתפתחות שלי לא תעוּוָת. האם טמונה בטבע האפשרות לזרז ולהיטיב את ההתפתחות שלי, כדי לגדול בבטחה, בשלווה ובנוחות?

זוהי שאלה עקרונית. כי אם התשובה עליה היא שלילית, אז עדיף כבר "לאכול ולשתות כי מחר נמות", ואיש הישר בעיניו יעשה.

אנחנו זקוקים לאמצעי שיבצע את האופטימיזציה של ההתפתחות שלנו. וכאן מסתתרת הבחירה החופשית שלנו, הבחירה שמאפשרת לנו "לקחת את השליטה בידיים שלנו". אנחנו מגלים גורם חשוב ביותר, שבלעדיו נשאר לנו לציית להכתבתם של כוחות שונים. בזכות הגורם המיוחד הזה אנחנו נוכל להשפיע על עצמנו, ובכל פעם לחפש את המצבים הטובים ביותר מבין כל המצבים האפשריים.

ולא מדובר כאן על שום דבר אחר מלבד השפעת הסביבה. או שאני מבשיל בתוכה, כמו באינקובטור, או שאני נכנע בפני זרם האירועים הטבעיים עם כל הסבל שלו. הרבה יותר טוב להימצא במקום בטוח, בסביבה עם פרמטרים אידיאליים, שבה אפשר להבשיל בבטחה.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "החרות", 19.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
להסתכל אל תוך השורש
האדם המאיץ
לגדל אפרוחים רוחניים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest