דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / האבן שרצתה להרים את עצמה בעצמה

האבן שרצתה להרים את עצמה בעצמה

הנברא הוא משהו שנמצא מחוץ לבורא. ישנה בעיה: איך הבורא המושלם יכול היה לברוא נברא שנבדל ממנו ונמצא כביכול מחוץ לשלמות? הדבר דומה לפרדוקס הפילוסופי הידוע: "האם הבורא הכול-יכול יכול לברוא אבן שהוא עצמו אינו יכול להרים?"

לכן נאמר שקיימת רק מחשבה אחת, שכוללת בתוכה הכול. ובתוכה כבר קיים הנברא, ולכן הוא מורכב משני הפכים. התכונה הראשונה שלו נמצאת מחוץ לבורא, דווקא כדי לשמור על שלמותה ולאפשר לה להיות מסוגלת להידמות לבורא, להגיע לדבקות בו.

כלומר, התכונה היחידה הזאת, שנבראה כרצון לקבל, כוללת בתוכה שני אופנים, שמתחברים יחד, ושומרים על השלמות. האחד אינו יכול להתקיים ללא השני. אלו שני הפכים: החומר, שהוא הרצון לקבל, ההפוך מהבורא, והצורה שלו, צורת ההשפעה, הדומה לבורא.

ואז הנברא, שבנוי מחיבור שתי התכונות ההפוכות האלה, יכול להתקיים בשני אופנים במקביל: להישאר מחוץ לבורא, ובו זמנית, להיות דבוק בו לחלוטין! כלומר, קיימת רק מחשבת הבריאה, ובה נכלל הנברא המושלם.

וכדי להביא את הנברא לצורה המושלמת הזאת, קיים זמן לקלקול ותיקון, לבירורים. וכל הזמנים האלה קיימים רק בתוך הנברא, כמצבים משתנים של הכרת עצמו, או הכרת הבורא, שזה בעצם היינו הך. הרי לא ייתכן שהוא מרגיש את עצמו מחוץ לבורא, או את הבורא מחוץ לנברא.

ולכן כל הזמן מלווים אותנו שני ההפכים שמתגלים בהרגשתנו: החומר והצורה, הרצון לקבל וצורת ההשפעה. אלה שתי צורות הקיום של הנברא: בצורה אחת הוא עצמאי ונבדל מהבורא, ובצורה השנייה הוא כולו דבוק בבורא. כך אנחנו מתפתחים ומשיגים יותר ויותר את אותו המצב היחידי שבו אנחנו נמצאים.

הכול מושג מתוך הניגוד בין ההפכים. כלפי הנברא, הניגוד הזה נמצא במושג הזמן, כלומר בחילוף שני המצבים: החומר והצורה. הכול תלוי מה בולט יותר בנברא ברגע הנתון: הרצון לקבל שלו או צורת ההשפעה שלו, תכונת הנברא או תכונת הבורא.

וכך זה נמשך, עד שמצטברים בנברא מספיק הבחנות כאלה מהמצבים המנוגדים שהוא עבר. ואז כל המצבים מתקבצים יחד, בדבקות הכללית, שנקראת "זיווג רב פעלים ומקבציאל", שבו אנחנו רוכשים את כל ההבחנות האלה בבת אחת. זה מאפשר לנו להרגיש מהי מחשבת הבריאה, ולהבין אותה. אנחנו מרגישים כיצד המחשבה הזאת מתלבשת בנו ומתממשת בנו.

מתוך שיעור על מאמר של בעל הסולם מהספר "שמעתי", 01.08.2011
ידיעות קודמות בנושא:
איך אתה מצביע? בעד או נגד מחשבת הבריאה?
בקשה והודיה
נוטלים יוזמה מהאור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest