דף הבית / אקטואליה / "האביב הערבי" הפך את המזרח התיכון

"האביב הערבי" הפך את המזרח התיכון

מתוך מאמר דעה מאתר "ישראל היום": "השבוע מלאו חמש שנים לפרוץ "האביב הערבי", ששינה בלא הכר את פניו של המזרח התיכון והחזיר את העולם הערבי מאות שנים אחורה אל עידן של כאוס ואנרכיה, ובעיקר של הקצנה ורדיקליות.

הטלטלה שפקדה את המזרח התיכון הייתה במידה רבה תוצאה של משבר מתמשך שחווה העולם הערבי בעשורים האחרונים. טלטלה זו הובלה בידי דור צעיר, תוצר של גידול מואץ של האוכלוסייה לאורך המחצית השנייה של המאה העשרים. בראשית שנות ה-60 מנה העולם הערבי כ-100 מיליון נפשות. 50 שנים לאחר מכן, ערב פרוץ האביב הערבי באביב 2011, הוא מנה כבר כ-400 מיליון נפשות, ובשנת 2050 הוא עתיד למנות כ-700 מיליון נפשות. לכל אלו לא נמצאו המשאבים הנדרשים להבטחת רמת חיים המאפשרת חיים בכבוד.

ברחבי העולם נתקבלה הטלטלה הערבית בשמחה בלתי מוסתרת, ובתקווה כי צעירי "כיכר תחריר" ודומיהם יחוללו מפנה שיאפשר לחברות הערביות לגשר ואף לדלג על פני התהום הפעורה בינן לבין החברות במערב, ובכך יקדמו עצמן לעבר שגשוג כלכלי ובעיקר לעבר דמוקרטיה.

אלא שעד מהרה התברר כי אין מדובר ב"אביב ערבי" אלא דווקא ב"חורף איסלאמי". ברבות ממדינות ערב עלו לשלטון תנועות האחים המוסלמים שביקשו לצבוע את העולם הערבי בירוק (צבע המזוהה עם האיסלאם ומשמש צבע דגלן של תנועות איסלאמיות). כך או אחרת, המזרח התיכון שינה את פניו. הסדר המדינתי קרס ומה שחמור יותר – את מקום העולם הערבי, עולמן של המדינות הערביות ושל הלאומיות הערבית, החליף עולם של עדות, חמולות ותנועות איסלאמיות רדיקליות, המאיימות כולן להחזיר את הערבים מאות בשנים אחורה".

אני רואה שהכול משתנה בעולם שלנו במהירות רבה, ולא מומלץ גם למדינות המפותחות ליפול תחת "החורף האירופאי" שמסדרים להם כל המהגרים והפליטים. 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest